L’estiu és sinònim d’obres i la xarxa de metro no és una excepció. Aquest 2024 els treballs de manteniment i millora al metro de Barcelona obligaran a fer talls de servei a quatre línies que són l’L2, L4, L5 i L10. TMB subratlla que s’ha fet un esforç per adaptar el calendari dels treballs a la Copa Amèrica. En aquests sentit, les obres a l’L2 i l’L4, dues línies que donen servei al litoral i al centre, s’han programat perquè estiguin acabades a finals d’agost, a punt per a l’inici de l’esdeveniment esportiu.

T’expliquem línia per línia quines són totes les afectacions i les parades que tancaran des del juny fins al setembre.

Dos mesos de tall al tram més cèntric de l’L2

Del 25 de juny al 25 d’agost, és a dir, durant dos mesos, es treballarà per renovar les vies del tram més cèntric de l’L2, la línia lila. Això obligarà a fer un tall parcial que deixarà sense servei sis parades, de Paral·lel a la Sagrada Família. En concret, les estacions que quedaran inoperatives són: Paral·lel, Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia, Tetuan i Monumental. Mentre durin els treballs, l’estació de Sagrada Família serà inici i final de recorregut dels servei.

TMB calcula que al juliol, aquest tall afectarà uns 66.000 viatgers diaris, mentre que a l’agost la xifra es reduirà fins a 54.000. Com a alternatives de transport públic es recomana la mateixa xarxa de metro, amb les línies L1, L3, L5 i L4 i, també, el servei de busos D50, H12 i H16.

Les obres serviran per substituir el sistema de fixació de les vies per reduir les vibracions i renovar els quadres elèctrics de les estacions de baixa tensió. Es tracta d’una inversió de la Generalitat, que suposarà una despesa de 5,6 milions d’euros provinents de fons europeus.

Les obres a l’L4, a punt per a la Copa Amèrica

Des del 27 de juliol fins al 22 d’agost també es farà un tall parcial entre La Pau i Selva de Mar que deixarà sense servei quatre parades que són: La Pau, Besòs Mar, Besòs i El Maresme Fòrum. Selva de Mar funcionarà com a parada d’origen i final del servei.

En aquest cas, inicialment s’havia planificat que els treballs s’enllestissin el 30 d’agost, però finalment s’acabaran vuit dies abans, el 22, a punt per a la Copa Amèrica, perquè el tall afecta parades ubicades al front marítim de la ciutat.

Les obres serviran per millorar l’accessibilitat a La Pau amb la instal·lació d’un ascensor. A banda, també es renovarà la senyalització ferroviària per incrementar la capacitat en un futur.

El tall més llarg, a l’L5

El tall de servei més llarg en temps i en nombre de parades és el que afectarà l’L5. Del 25 de juny a l’1 de setembre, es farà un tall des de Cornellà Centre fins a Collblanc. Per tant, set parades quedaran sense servei: Cornellà Centre, Gavarra, Sant Ildefons, Can Boixeres, Can Vidalet, Pubilla Cases i Ernest Lluch. L’estació de Collblanc funcionarà com a inici i final de recorregut.

Els treballs serviran per renovar la via, que ha arribat al final de la seva vida útil. L’actuació també ha de permetre eliminar les vibracions, ampliar la capacitat i millorar l’accessibilitat. La inversió de TMB, en aquest cas, és de 16 milions d’euros.

La xarxa de metro serà la principal alternativa, en especial l’L1, i també el servei de Rodalies. A banda, s’habilitaran dos serveis de busos especials.

Treballs a l’L10 Nord

Per últim, també hi haurà obres a l’L10 Nord, tot i que l’afectació serà menor perquè implica dues parades, Gorg i La Salut. Del 5 al 25 d’agost se substituirà l’aparell que fa el canvi de vies, cosa que ajudarà a eliminar les vibracions.

Per reduir les molèsties als passatgers, s’habilitarà un servei especial d’autobusos que cobrirà el trajecte entre les dues estacions. A banda, com alternativa també hi ha la línia H10 de bus i l’L2 de metro, tot i que fins al 25 d’agost només funcionarà fins a Sagrada Família.