D’aquí a només sis anys, és a dir, el 2030, la Generalitat —que és qui ostenta la titularitat de la xarxa del metro a Barcelona— preveu que la totalitat de les estacions estaran adaptades per a les persones amb mobilitat reduïda. El pressupost total de les obres per aconseguir-ho és de 225 M €.

Totes les obres estan en marxa, projectades o licitades

L’optimisme del qual ha fet gala aquest dijous el Departament de Territori és en part pel fet que tots els treballs per adaptar les estacions de metro ja estan o en marxa o a punt de fer-ho. Per exemple, en les complicadíssimes obres a l’estació de la plaça d’Espanya, els ascensors de lL1 estan enllestits però encara falten els de l’L3. A això s’hi sumen les feines de perllongament de la Línia 8 dels FGC, que ja han començat, i que compliquen la mobilitat dels entorns.

Obres gens fàcils

Pel que fa a les obres que estan pendents d’iniciar-se, una de les més complicades serà la de la plaça de Sants (L1 i L5). Es preveu que el projecte, ja redactat, s’aprovi a la primavera i els treballs s’acabin en un termini de 30 mesos. Aquí, el més complicat seran el tall de trànsit que s’haurà de fer al carrer de Sants i les afectacions que incidiran en la mateixa plaça de Sants.

Un altre mal de cap el generaran molt probablement les obres d’adaptació de l’estació d’Urquinaona. La seva duració i el fet que siguin al rovell d’ou de la ciutat no ajuden gaire. La dificultat principal, com en qualsevol intercanviador, és que hi conflueixen dues línies de metro, però també hi ha altres infraestructures subterrànies, com ara un generador elèctric. “No hi ha res que els enginyers no puguin solucionar amb imaginació i recursos”, ha comentat el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas. Segons Sanglas, en aquest punt, també caldrà abordar amb l’Ajuntament de Barcelona com queda la futura urbanització de la plaça.

L’objectiu del 100 %

Ja fa anys que s’anuncia que Barcelona disposarà de la totalitat de les seves estacions de metro adaptades. Ara, tot apunta que la fita s’acabarà assolint si bé cal recordar que ara mateix el 94 % de les 163 estacions de metro que hi ha a la ciutat estan adaptades, i les que no ho estan és perquè es troben al bell mig de la ciutat, amb les dificultats que suposa treballar en un terreny amb tanta història sota terra i per on passen una infinitat d’infraestructures bàsiques.

Quant al futur de l’L9, Sanglas ha recordat que les obres es reprendran el maig del 2024, i que quan el tram central estigui connectat, al 2028, servirà per alleugerir la sobresaturació actual d’algunes línies del metro.