Aquest dimecres el tren d’alta velocitat “low cost” que comercialitza Renfe, AVLO, ha fet el primer viatge de prova amb passatgers de Madrid a Barcelona. El servei començarà a operar el 23 de juny, encara que l’operadora estatal no descarta avançar la data en funció de l’evolució de la pandèmia.

AVLO havia d’entrar en funcionament l’abril del 2020, però la declaració de l’estat d’alarma pel coronavirus va obligar a retardar la inauguració.

Ocupació del 80 % per ser rendible

Renfe calcula que l‘ocupació dels trens AVLO ha de ser d’almenys el 80 % perquè el servei sigui rendible un cop comenci a operar. Així ho ha explicat el director de serveis nous d’alta velocitat de Renfe, Félix Martín, durant el primer viatge de proves.

Segons el directiu, els efectes de la pandèmia encara són una incògnita però es mostra optimista pel que fa a la demanda. Segons ha informat Renfe, l’AVE “low cost” ja ha venut més de 200.000 bitllets des del mes de gener, una dada que, segons Martín, fa preveure un llançament “molt potent” del servei. De fet, els primers 100.000 bitllets es van vendre en menys de 24 hores quan es van començar a comercialitzar per primer cop.

Renfe ha venut prop de 95.000 bitllets d’Avlo en 24 hores, amb origen o destí a Catalunya

Des de set euros per trajecte

Els preus del nou servei AVLO partiran dels set euros per trajecte i es comercialitzaran únicament en classe turista. Inclouran l’equipatge gratuït, amb una maleta de cabina i una bossa de mà o motxilla. A més, cada client podrà afegir serveis addicionals com la selecció del seient, canvis o anul·lacions de bitllets o equipatge addicional.

Els menors de 14 anys tindran una tarifa bàsica de cinc euros. Les famílies nombroses tindran un descompte del 20 % en la de categoria general i del 50 % en la de categoria especial.

Trens adaptats a la situació de pandèmia

Des de Renfe asseguren que els trens AVLO disposen de “les certificacions més exigents en matèria de sanitat, desinfecció i neteja front a la covid-19“. L’operadora estatal ha transformat els trens de la sèrie 112 per augmentar la capacitat fins a 438 places per tren, un 20 % més que els trens actuals d’aquesta sèrie.

Renfe assenyala que més endavant s’incorporaran els trens de la sèrie 106 amb una capacitat superior, fins a 581 places per tren i 1.162 quan el comboi sigui doble. Des de l’empresa de transports asseguren que són trens elèctrics amb zero emissions.