Un 80 % dels trens de Rodalies a Catalunya circulen amb grafits
. En ocasions aquestes pintades afecten la seguretat dels combois, ja sigui perquè són a la finestra del conductor o en qualsevol de les sortides d’emergència. Quan el maquinista detecta un vehicle així, truca al centre de gestió i des d’allà s’activa tota la logística per normalitzar el servei al més aviat possible.
Una desena de trens aturats
La neteja dels trens és dificultosa i pot deixar el tren fora de servei durant dies. Actualment, Renfe té una desena de trens aturats i hi inverteix grans quantitats de diners per eliminar les pintades. L’any passat per exemple, hi va destinar més de vuit milions d’euros. La companyia assegura que no dona l’abast per netejar tots els grafits i alerta que és un problema de solució difícil. Segons diuen, els vàndals actuen aprofitant que els combois passen la nit en estacions a l’aire lliure i que per als vigilants de seguretat és complicat controlar tota la flota.
Trasllat de trens
Per fer la neteja dels trens es necessiten dissolvents i productes que generen residus tòxics. Això obliga la companyia a traslladar els combois a punts específics com el taller de Sant Andreu Comtal o l’estació de l’Hospitalet, que disposa de vies reservades per a aquestes tasques. Si el maquinista pot conduir, ell mateix porta el vehicle fins al punt de neteja. Però si per motius de seguretat no pot, s’ha de traslladar un altre tren al punt on hi ha el comboi pintat i, un cop acoblats, dirigir-los cap al lloc on es retiren els grafits. Aquest procés complica encara més la normalitat del servei de Rodalies perquè es perden un vehicle i un maquinista.