accident barcelona eixample motos

Després de dos anys de pandèmia, la mobilitat recupera els nivells habituals del 2019 i això ha fet que la sinistralitat també vagi en augment. Des de l’inici del 2022 hi ha hagut un 8 % més d’accidents que en el mateix període de l’any passat, però la dada més preocupant és la de persones mortes: 11 en els primers sis mesos (en tot el 2021 van ser-ne 12). Destaca, també, que la pràctica totalitat de víctimes mortals han estat motoristes. Si ho comparem amb les dades del 2019 (abans de la pandèmia) hi ha hagut un 24 % menys d’accidents, però un 8 % més de víctimes mortals.

Menys accidents de moto, però més greus

10 de les víctimes mortals d’aquest any circulaven en moto, mentre que l’onzena era una vianant. Els motoristes també són els qui pateixen lesions més greus: des del gener, 83 persones han resultat ferides de gravetat a la ciutat i gairebé la meitat, 41, anaven en aquest tipus de vehicles.

Malgrat aquestes dades, aquests vehicles no estan implicats en més accidents que abans de la pandèmia. En sis mesos, s’han accidentat a Barcelona 2.222 motos, una xifra significativament més baixa que el 2019 (3.218). En aquest sentit, la tinent d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha remarcat que els motoristes estan implicats en menys sinistres però que, per contra, tenen “majors conseqüències de gravetat”.

El que, en canvi, s’ha disparat són els atropellaments de motoristes a vianants. Si el primer semestre del 2021 cinc vianants van resultar ferits greus després de ser envestits per una moto, aquest any n’han estat 12, més del doble.

Més formació, atestats més detallats i atenció a les motos compartides

Amb aquetes xifres sobre la taula, Bonet ha avançat que l’Ajuntament impulsarà un pla de la moto en què plantejaran formacions per a motoristes, amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat del col·lectiu. També es crearà l’Observatori de la Motocicleta per recollir el màxim de dades possibles sobre el col·lectiu. En aquest sentit, quan hi hagi un accident es faran atestats més concrets.

La moto és un dels vehicles més vulnerables de la nostra piràmide de mobilitat a la ciutat
Laia Bonet, tinenta d’alcalde i regidora de Mobilitat

Les motos compartides també estaran en el punt de mira i per això els atestats policials hi posaran el focus. Actualment, la policia no concreta si, en cas d’accident, el vehicle era privat o compartit i a partir d’ara sí que es detallarà. L’Ajuntament vincula l’ús d’aquests vehicles a l’oci, i especialment a l’oci nocturn, i per això vol disposar de dades que els permetin emprendre accions concretes.

Pugen els accidents de vehicles de mobilitat personal

Un altre dels col·lectius en què l’accidentalitat va a més és en els vehicles de mobilitat personal. Hi ha hagut 397 sinistres amb lesionats, 63 més que en el mateix període de l’any passat. Això suposa un augment del 13,43 %, però si ho comparem amb les dades d’abans de la pandèmia la xifra s’ha més que duplicat.

Tot i les males dades, la Guàrdia Urbana preveu que els accidents amb VMP implicats encara creixeran més en els propers anys. “Creiem que encara no hem arribat al sostre en utilització i temem que tampoc en sinistralitat”, ha afirmat l’intendent cap de la divisió de trànsit i seguretat viària de la Guàrdia Urbana, Àngel Borrel. Tot i això, Bonet ha matisat que “l’increment de sinistralitat no és ni de bon tros proporcional a l’increment de VMP“, és a dir, que ha augmentat més el nombre de vehicles que circulen que no pas el d’accidents.

Més positius per alcoholèmia

L’Ajuntament també veu amb preocupació l’augment de positius per alcoholèmia: n’hi ha gairebé el doble que el 2021 ,tot i que s’han fet un nombre semblant de tests. En concert, s’han fet 19.061 proves i més del 24 % han donat positiu (4.727). A més, en 971 casos el volum d’alcohol en sang era tan elevat que s’ha tramitat la denúncia per la via penal.

Aquestes dades corresponen a tests fets per prevenir els sinistres i no a conductors sinistrats. Entre els accidentats, 117 conductors van donar positiu i per això el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha situat l‘alcohol com un dels tres factors bàsics en l’accidentalitat, sumat a la manca d’atenció i l’excés de velocitat.