(ACN) El Servei Català de Trànsit ha informat que el nombre de morts a les carreteres catalanes s’ha reduït un 13,4 % respecte a l’any passat el primer semestre del 2023. De l’1 de gener al 30 de juny han mort 71 persones en un total de 62 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van ser 82 les persones que van perdre la vida en 74 sinistres.

Respecte al 2019, l’any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de seguretat viària 2020-2023, la reducció ha estat del 23,4 % en el nombre de víctimes mortals i del 21,5 % pel que fa a accidents mortals. L’AP-7 és la via amb més sinistres mortals, tot i que la xifra ha disminuït un 56 %.

Enguany s’han registrat 359 ferits greus, un 10 % menys que el mateix període de 2019, però un 16 % més respecte al 2022. El juny es van registrar 10 víctimes mortals, dos menys que al juny de l’any passat, i tres menys que el mateix mes del 2019. Les autoritats asseguren que la tendència s’ha mantingut a la baixa des del maig, quan es van registrar 10 víctimes mortals després que al març i l’abril es registrés una sinistralitat més elevada.

L’AP-7, la via amb més sinistres mortals

L’AP-7 és la via on s’han registrat més accidents mortals, set en total. Tot i això, l’autopista ha reduït el nombre de víctimes mortals respecte a l’any passat, període en què van morir 16 persones. Així doncs, la xifra s’ha reduït un 56 %. La N-340 i la C-32 han registrat quatre víctimes mortals cadascuna. L’A-2, la C-37, la C-53 i la TV-3022 han registrat tres morts cadascuna durant el primer semestre del 2023.

Pel que fa al tipus de sinistre, en 44 dels 62 accidents hi havia implicat més d’un vehicle (71 %). Els xocs frontals (18) han acumulat el 29 % del total dels accidents mortals.

Una de cada tres víctimes mortals és un motorista

El 34 % de les víctimes mortals, és a dir, 24 de les 71 registrades, són motoristes. La sinistralitat entre aquest col·lectiu s’ha incrementat des del març amb l’augment del bon temps. Al març es van registrar 6 morts, a l’abril, 5, i al maig, 6 morts més. De les 10 víctimes mortals de juny, 5 eren motoristes. L’any passat van perdre la vida 19 motoristes el primer semestre, i al 2019 en van morir 25.

Fins al juny han mort també set vianants i un ciclista, tres menys que l’any passat en el cas dels vianants i dos menys pel que fa als ciclistes. Motoristes, vianants i ciclistes sumen enguany el 45 % de víctimes mortals a les carreteres catalanes.

La majoria de víctimes mortals són homes

De les 71 víctimes mortals registrades el 2022, 61 són homes i 10, dones. D’aquests 61 homes, 43 eren conductors, 10 passatgers i 5 eren vianants. En el cas de les 10 dones mortes, 4 eren conductores, 3 viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants. Les dades de sinistralitat d’aquests sis mesos també mostren un percentatge elevat d’homes entre els ferits greus: un 75 % són homes i un 25 % són dones.

Per edat, les dues franges d’edat amb més víctimes mortals són la de 45 a 54 anys, amb 16 víctimes, i de 35 a 44 anys, amb 13 persones mortes. Totes dues sumen el 41 % del total de morts a la carretera.

Per demarcacions, a la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 29 víctimes mortals, nou menys que l’any passat. La sinistralitat en aquesta demarcació ha baixat un 24 % respecte al 2022; i respecte al juny de l’any passat, un 70 %: s’ha passat de 10 morts a 3. Les comarques amb més víctimes mortals aquests sis mesos han estat el Vallès Oriental i el Baix Llobregat, amb 6 i 5 morts, respectivament.