Triangle seguretat

Des d’aquest dissabte, 1 de juliol, ja no cal col·locar el triangle per senyalitzar un vehicle avariat o accidentat en autopistes i autovies. L’objectiu de la Direcció General de Trànsit és evitar les morts per atropellament en aquestes vies quan conductors o acompanyants baixaven del vehicles: el 2022 van haver 42 atropellaments per aquest motiu a tot Espanya i els darrers cinc anys 22 persones han mort per aquest motiu.

Concretament, segons la instrucció que ha publicat la DGT, “la col·locació dels triangles de presenyalització de perill no és factible en autopistes i autovies perquè compromet greument la seguretat de les persones, ja que han de transitar a peu per la calçada“. D’aquesta manera, s’ha decidit eliminar-ne la col·locació en aquestes vies ràpides i “no serà motiu de denúncia”.

I a la resta de carreteres?

La pregunta que tenen molts conductors ara, però, és com afecta la normativa a la resta de vies, i Trànsit ho aclareix: de moment, caldrà continuar portant-ne el triangle al cotxe perquè encara són obligatoris a les carreteres convencionals.

El futur (i present): dispositiu lluminós

En tot cas, aquesta norma s’acabarà l’1 de gener del 2026. En aquesta data serà obligatori senyalitzar aturades per avaries o accidents amb un dispositiu lluminós de color groc que garanteix la visibilitat del vehicle en un radi d’un quilòmetre. Aquest element es pot col·locar al sostre del cotxe des de la finestra (sense sortir-ne) i també incorpora un sistema de geolocalització. De fet, ara ja es poden fer servir, juntament amb els triangles en vies convencionals.