robatori coure trens catalunya
Foto: Mossos d'Esquadra

(ACN/Redacció) Els robatoris de cable de coure a la xarxa ferroviària de Catalunya s’eleven fins a gairebé un miler des de l’any 2010, segons dades dels Mossos d’Esquadra sol·licitades per l’ACN. El 96 % dels delictes s’han produït a la xarxa d’Adif, i el 4 %, a la de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), segons la mateixa font.

Tot i que Lleida és el municipi on n’hi ha hagut més, l’àrea metropolitana de Barcelona en concentra la majoria. A la ciutat de Barcelona se n’han registrat 53 en aquests 14 anys computats. I a comarques, el Barcelonès i el Baix Llobregat, juntament amb el Segrià, són les que més han viscut aquest tipus de delictes (un centenar, respectivament). També consten 96 casos al Vallès Occidental i 84, al Vallès Oriental.

Robatoris que han obligat a aturar línies

Més enllà de les xifres, alguns robatoris només han provocat alguns retards. D’altres han arribat a aturar la circulació d’algunes línies. És el cas de l’incident del passat 12 de maig, tot coincidint amb el dia de les eleccions catalanes, que va afectar trens de Rodalies i regionals; i va deixar un mes fora de servei l’R3, R4 i R7.

robatori coure trens catalunya
Foto: Jordi Bataller

Repunt des del 2023

Els Mossos destaquen també que l’any passat hi va haver un important repunt que va triplicar la xifra del 2022, amb 92 fets delictius. Enguany segueix la tendència: entre gener i maig d’aquest 2024 ja en constaven 52, més que qualsevol any —sencer— des del 2016. Són nivells que no es veien des del trienni 2013-15, quan es va arribar als 200 robatoris anuals en algun cas.  

Segons Adif, aquest increment es pot deure al fet que s’estan fent moltes obres a la xarxa catalana, ja que la major part d’episodis tenen lloc en punts on s’està treballant i que són més accessibles. Un altre factor és l’encariment del preu del cablejat, que el converteix en un material més valuós per als lladres.

Quin coure roben?

La gran majoria de robatoris de coure a la xarxa ferroviària s’enduen cablejat de la catenària. Tanmateix, també se sostreu cable a l’entorn de les estacions de tren (en un 16 % dels casos), i encara hi ha un 5 % dels robatoris que són en línies i equipaments de comunicació elèctrics.

En tots aquests anys els Mossos han fet 123 detencions relacionades amb el robatori de coure a la xarxa ferroviària, la majoria els anys àlgids del 2013 a 2015, i concretament el 2014 en van ser 75. Tant el 2023 com els primers cinc mesos del 2024 se n’han realitzat set, respectivament. Entre aquestes, quatre persones acusades del robatori de coure que el 12 de maig va deixar Barcelona sense trens de Rodalies ni regionals.

robatori coure
Foto: Jordi Bataller