Uns 370 camions, segons la Guàrdia Urbana, han participat en una marxa lenta per les dues rondes de Barcelona aquest dilluns al matí amb motiu de la vaga dels transportistes per l’increment del preu del carburant. La protesta la convoca la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport, una entitat que agrupa empreses petites i mitjanes de transport, i hi participen centenars de camions.
La protesta ha començat amb un concentració de vehicles a les 10 h a la Zona Franca i a les 11 h s’ha iniciat una marxa lenta per la ronda del Litoral en sentit Besòs, que s’ha allargat prop de tres hores. Els camions han circulat per un únic carril, però això no ha evitat que s’hagin produït retencions de fins a sis quilòmetres en alguns punts. La protesta ha avançat fins enllaçar amb la ronda de Dalt i ha acabat en el mateix punt de l’inici. Donant suport a la protesta dels transportistes a les rondes hi havia el diputat de VOX, Ignacio Garriga. Justament, l’executiu ha vinculat aquests últims dies els membres d’aquesta plataforma amb la ultradreta.
La protesta de les rondes ha estat només una de les moltes que s’han produït aquest dilluns a tot l’estal de forma simultània. La darrera marxa lenta dels transportistes va ser divendres passat a la B-23 i l’autovia A-2.
La patronal amença de sumar-se a la vaga
La Plataforma reclama una trobada amb el Govern espanyol. Precisament, aquest dilluns l’executiu es reuneix amb el Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC), la patronal del sector en què no hi és representada la plataforma que convoca les aturades, i que amenaça de sumar-s’hi si no arriben solucions urgents.
Vuitè dia de vaga de transportistes: els motius
Aquest dilluns és el vuitè dia de la vaga indefinida dels transportistes contra l’increment del preu del gasoil. Aquesta és la demanda més urgent del sector per evitar “fer fallida”, assegura Miguel Ángel Maqueda, membre de la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport. Reclamen una llei que obligui les empreses a aplicar el preu per quilòmetre que estableix l’Observatori de costos del transport de mercaderies. Segons Maqueda, totes les empreses els ofereixen preus per sota d’aquest barem, i això els comporta pèrdues diàries. Unes pèrdues que, assegura, fins ara han cobert no renovant la flota de vehicles, però que ja no poden sostenir.
Fins ara, l’aturada dels transportistes a Catalunya no ha provocat problemes de desabastiment d’aliments, com en altres punts de l’estat. Tot i això, la setmana passada a Mercabarna hi havia menys disponibilitat de producte fresc. Al mercat d’abastiment es va notar un descens del 38 % de l’entrada de peix i d’un 20 % en el cas de la fruita. Els productes més afectats, però, són els que venen del sud d’Espanya, com la maduixa, o de Galícia, com el musclo.