Totes les instal·lacions del nou tram de l’L9 estan acabades des de fa anys. De fet, des del novembre de 2014 s’hi han dut a terme satisfactòriament més de 3.000 proves de circulació, amb conductor i sense, que és com funcionarà. S’han comprovat, a més dels 14 combois, totes les instal·lacions elèctriques i de seguretat, la ventilació, el subministrament elèctric, les comunicacions i les portes automàtiques de les andanes, entre altres aspectes.
Amb el traspàs oficial del Departament de Territori i Sostenibilitat a Transports Metropolitans de Barcelona -que s’ha materialitzat avui- l’empresa pública operadora del servei ja pot iniciar el que s’anomena la “marxa en blanc”, és a dir, posar la línia en funcionament sense viatgers però amb les mateixes condicions i freqüències similars a les que tindrà a partir del 12 de febrer. L’alcaldessa, Ada Colau, va anunciar en la reunió del Pacte per la Mobilitat d’ahir que aquesta seria la data definitiva de la posada en marxa del metro, set dies abans de la prevista inicialment. D’aquesta manera, quan el 22 de febrer s’inauguri el Mobile World Congress d’enguany, la Línia 9 que connectarà directament l’aeroport del Prat amb el recinte firal de l’Hospitalet ja farà 10 dies que circularà amb passatgers.
El nou tram de la Línia 9 té una longitud de 20,1 quilòmetres, equiparable als 20,7 de la Línia 1, a hores d’ara la més llarga de la xarxa. En aquest nou tram de la línia taronja hi ha 15 estacions: tres a Barcelona, cinc a l’Hospitalet i set al Prat de Llobregat, incloses les dues de les terminals de l’aeroport. A la de la T-2 també hi haurà correspondència amb l’actual estació de Rodalies. A la de la T1, en el futur, també es podrà connectar amb una nova llançadora de Renfe. L’L9 també enllaça amb Rodalies a l’estació del Prat, i amb FGC a la d’Europa-Fira, a l’Hospitalet. La connexió amb les altres línies de la xarxa de metro es fa a les primeres parades de la nova L9: amb l’L3 a Zona Universitària, amb l’L5 a Collblanc i amb l’L1 a Torrassa.
L’altre extrem de la Línia 9-10, entre la Sagrera, Santa Coloma i Badalona, funciona des de 2010. El tram central del túnel des de la Sagrera fins a Zona Universitària està perforat, però les obres per condicionar les instal·lacions estan aturades sense cap termini previst per reprendre-les. A l’extrem sud, el ramal de l’L9 que ha d’arribar a la Zona Franca i farà arribar el metro als barris de la Marina està acabat i a punt, però a hores d’ara tampoc no hi ha data per posar-lo en marxa.