peatge urbà zbe barcelona

(ACN/Redacció) El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei de mobilitat sostenible, una norma que permet per primera vegada que els ajuntaments estableixin peatges als seus municipis per reduir la contaminació. Es tracta d’una mesura que fa anys que demanen diverses entitats veïnals de la ciutat i que el govern municipal anterior es va comprometre a estudiar. La norma penalitzarà les ciutats que no compleixin amb els projectes de sostenibilitat, impulsarà la creació de zones de baixes emissions (ZBE) i potenciarà l’ús de la bicicleta. La llei es tramitarà pel tràmit d’urgència al Congrés, on el Govern espanyol espera obtenir el màxim de suports possibles.

A la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, el ministre de Transports, Óscar Puente, ha defensat que es tracta d’una “llei necessària” per posar al dia la regulació del sector de la mobilitat, que “suposa el 13 % de la despesa de les llars, crea més de 800.000 llocs de treball, suposa prop del 5 % del PIB espanyol i genera més de 5.000 milions de viatges en transport col·lectiu”.

Puente també ha puntualitzat que la llei dona cobertura legal per implantar peatges d’accés als municipis, però “no hi obliga” i, per tant, “seran els municipis els que decideixin si implanten o no al seu terme municipal un sistema de peatges”. El ministre de Transports també ha denunciat la “rebel·lió” de municipis on governen el PP i Vox contra les mesures de mobilitat sostenible. La llei també fa un pas endavant perquè els alcaldes puguin establir taxes que penalitzin la circulació de vehicles contaminants que no poden entrar a les zones de baixes emissions.

Multiplicar els plans de mobilitat sostenible

Un cop estigui en vigor, la norma obligarà els ajuntaments, polígons industrials i grans centres de treball públics i privats a dissenyar plans per impulsar el transport públic i la mobilitat a peu o en bicicleta. Concretament, els municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants tindran un any des de l’entrada en vigor per crear zones de baixes emissions i aparcaments dissuasius, a més de carrils bici i zones de mercaderies. Els polígons industrials disposaran de 18 mesos per designar un “gestor de mobilitat” i les empreses públiques o privades —de més de 500 treballadors— hauran de definir un pla de mobilitat sostenible en un termini de dos anys.

Per controlar que els municipis compleixen les seves obligacions i creen i executen els seus plans de mobilitat sostenible, es crearà el Sistema Nacional de Mobilitat Sostenible, que agruparà els organismes responsables d’aquesta supervisió.