Foto: Jordi Pujolar (ACN)

(ACN) La Generalitat encarregarà en els propers mesos un estudi per a la construcció d’un segon túnel dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre Sant Cugat i Barcelona. Ho ha anunciat la consellera de Territori, Ester Capella, que també ha assegurat que l’obra tindria un cost de 900 milions d’euros i que permetria reduir en uns 15 minuts del trajecte entre Sabadell i Terrassa i la capital catalana.

No és la primera vegada que es posa sobre la taula la construcció d’un segon túnel de FGC entre el Vallès i Barcelona. Fa quatre anys, l’aleshores conseller de Territori, Damià Calvet, també va plantejar aquesta opció en el pla estratègic de FGC fins al 2030.

El nou informe suposarà una despesa d’uns dos milions d’euros i els terminis de licitació, adjudicació, redacció i aprovació no seran “inferiors a dos anys”. El projecte també inclouria una nou intercanviador al centre de Barcelona amb FGC, Metro i Rodalies.

Reduir el temps i duplicar el nombre de viatgers

La consellera ha detallat que aquesta inversió permetria donar resposta a la futura demanda davant la “saturació” de la infraestructura actual. A banda de reduir el temps de viatge en uns 15 minuts, l’obra suposaria multiplicar per 2,5 la capacitat de passatge actual de transport i passar de 60 a 150 milions de viatgers anuals.

Actualment, la recuperació dels viatgers després de la pandèmia i la introducció de 15 nous trens a la línia, fins arribar als 24 en hora punta, “dona poc marge de millora”, segons la consellera. L’ocupació mitjana dels trens en hora punta del matí, entre set i vuit, se situa al voltant del 80 %.

Dues opcions per a la construcció del túnel nou

De l’estudi inicial impulsat el 2019, s’ha conclòs que les dues alternatives més viables és que el túnel arribi fins a Lesseps i el trajecte des del Vallès continuï cap a Plaça Catalunya o bé cap a l’Arc del Triomf.

En aquest sentit, l’estudi previ assenyala que són les alternatives que tenen més opcions per absorbir els increments de demanda (en especial l’opció de Plaça Catalunya), i tenen un menor cost i un major retorn socioeconòmic que l’opció fins a Plaça Catalunya.

El recorregut de la línia del Vallès i Barcelona

La línia actual es va dissenyar fa més d’un segle i té un traçat sinuós que uneix les dues capitals del Vallès —Sabadell i Terrassa— amb Barcelona a través de Sant Cugat. Amb l’entrada dels 15 nous trens, el traçat actual ja ha assolit la màxima capacitat que pot absorbir, amb 32 trens per hora.