Moll de la Fusta

L’associació Fem Vallès, que agrupa entitats econòmiques, professionals i socials, ha presentat una proposta per crear un túnel de Rodalies pel litoral de Barcelona amb una estació al Moll de la Fusta. Aquesta galeria ferroviària, d’uns 2,5 quilòmetres, permetria unir l’Estació de França amb la de mercaderies del Morrot, que ara són un cul-de-sac, i enllaçar la línia de Rodalies del Maresme (R1) amb l’aeroport (R2) i la línia de mercaderies dels FGC del Baix Llobregat.

Segons aquesta associació, per construir el túnel no caldria fer servir una tuneladora i plantegen fer-lo amb pantalles a cel obert perquè podria anar a poca profunditat. Ara bé, reconeixen que el punt més crític seria el pas sota la ronda del Litoral i la l’L4 del metro, entre el Port Vell i pla de Palau. Fem Vallès considera que l’estació al Moll de la Fusta, que bategen com a Barcelona Mar, pot ser una oportunitat per “reconsiderar aquest espai” i dotar-lo d’una nova centralitat.

Estació a la Marina del Prat Vermell

La proposta de Fem Vallès fa passar aquesta hipotètica línia de Rodalies per la zona de mercaderies del Morrot i Can Tunis (per connectar-la amb la línia de l’aeroport) i planteja la possibilitat de construir una estació a la Marina del Prat Vermell —un barri en creixement— i també al polígon de la Zona Franca per “regenerar i integrar urbanísticament la zona”.

Aquest túnel s’afegiria als dos de Rodalies que ja creuen la ciutat i que, segons l’associació empresarial, “estan al límit de la seva capacitat”. Per Fem Vallès, aquest tercer corredor permetria reduir la pressió que ara té l’estació de Sants. La proposta s’afegeix al túnel per la Diagonal que el Ministeri de Transports està estudiant per donar continuïtat a una nova línia entre Castelldefels i Barcelona amb entrada per la Zona Universitària.