Els autors de l’informe, elaborat pels professors Daniel Albalate i Albert Gragera, creuen que els estudis de l’Ajuntament per defensar la connexió del tramvia per la Diagonal inclouen “errors importants” que afecten el resultat final i la rendibilitat social que s’hi dona. Consideren, per exemple, que l’estalvi de temps que calcula l’estudi està “sobredimensionat” i que les simulacions realitzades no són precises. A més, critiquen que l’estudi obvia en la comparació d’escenaris fórmules que donen més bons resultats que la unió del tramvia.

Segons els autors de l’informe, implantar la D30 a la Diagonalque el govern ja ha descartat– i millorar en 1 km/h la velocitat de la nova xarxa de bus quan estigui totalment implantada generen el doble d’estalvi de temps per als usuaris que la connexió dels tramvies. Els professors Albalate i Gragera assenyalen que els estudis municipals no tenen en compte els sobrecostos que “habitualment” tenen els projectes d’infraestructures i tampoc no s’hi valoren els efectes que hi pugui haver durant la construcció.

També es posa en qüestió la defensa del tramvia amb l’argument que aporta beneficis mediambientals. Els autors assenyalen que en l’estudi de l’Ajuntament es diu que només un 1,5 % dels beneficis socials nets del projecte són per motius ambientals. A més, també creuen que s’han “infravalorat” els efectes sobre la congestió del trànsit que tindrà el projecte i rebaixen a 3.000 la captació d’usuaris del cotxe cap al transport públic, mentre que l’estudi de l’Ajuntament els xifrava en 12.000.

“Responsabilitats polítiques”

Amb els resultats d’aquest informe a la mà, el portaveu del Grup Municipal Demòcrata, Joaquim Forn, ha qualificat de “poc rigorosos” els estudis de l’Ajuntament i ha reclamat la retirada del projecte de connexió dels tramvies. Forn ha exigit responsabilitats als autors d’uns estudis “mal fets” i també al govern municipal per avalar-los. “S’ha acabat la història de fer estudis per justificar obres que no tenen ni cap ni peus”, ha sentenciat.