La rambla de Catalunya és un exemple on ja s'aplica la prohibició de pas a les bicicletes. Uns senyals al passeig n'indiquen la restricció, però el compliment no es respecta. FERMÍN SAN MARTÍN, ciclista "Ir por la carretera es demasiado peligroso porque hay muchos coches y es demadiado estrecho. Ir por las aceras de los lados también es muy pequeño con la gente que va andando y esto es más ancho y se puede ir fácil." JOSEP MELERO, ciclista "Intento no anar mai per les voreres però de vegades és inevitable pel trànsit, perquè pateixes per la teva integritat i t'obliga quasi a circular per la vorera." L'Ajuntament està disposat a canviar l'ordenança per prohibir el pas de bicis a la resta de les voreres, però les entitats de ciclistes creuen que la carretera i els conductors no estan preparats per conviure-hi. JOAN VALLS, president del Bicicleta Club de Catalunya "Pensem que la circulació a les voreres encara és necessària perquè encara no s'han fet els deures i a la vorera es vol legislar per cop de decret. Ara mateix ni tan sols la Guàrdia Urbana té mitjans per controlar tot això. Imagino que tindrem un canvi de normativa que a la gent no li agradarà, que no resoldrà el problema, que generarà multes i incorporarà més inseguretat jurídica." Però la convivència amb els vianants tampoc no és fàcil. L'ordenança actual permet circular per la vorera quan no hi ha carril bici i quan l'espai tingui més de tres metres lliures, és a dir, sense obstacles com terrasses o motos aparcades. OLE THORSON, Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit "Els vianants han estat acusats durant uns quants anys i hem tingut molta paciència. Hi ha hagut un problema in crescendo que és que els ciclistes creuen que l'espai de la vorera és seu i això no pot ser." El consistori defensa que, de moment, només és una línia de treball i no s'ha concretat com instaurar la mesura.

Què diu l’ordenança de la bicicleta?

Actualment, els ciclistes poden circular per les voreres en cas que no hi hagi carril bici o calçada en zones 30, però l’amplada de la vorera ha de complir unes condicions. Ha de ser superior als cinc metres i comptar amb més de tres metres lliures, és a dir, que no hi hagi cap obstacle en aquest espai (com terrasses, motos aparcades o quioscos).

La normativa especifica que “en casos d’aglomeració de vianants” a les voreres, els ciclistes s’han d’abstenir de circular-hi. Per aglomeració s’entén quan no és possible respectar una distància d’un metre entre la bicicleta i el vianant, o quan el ciclista no pot avançar més de cinc metres en línia recta i de manera continuada.

La prohició implica un estudi exhaustiu

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va explicar ahir que “cal posar ordre” en l’ús de la bicicleta i va anunciar un “estudi detallat” per incloure aquests vehicles a la calçada. Fonts del consistori afirmen que l’ordenança actual preveu alguns punts confusos que cal clarificar. Segons Ole Thorson, president de l’Associació per a la Prevenció d’Accidents de Trànsit, és necessari “analitzar les velocitats de cada carrer per tal que la convivència entre bicicletes i vehicles motoritzats no repercuteixi en la seguretat dels ciclistes”.