Les obres que han de permetre allargar l’L8 dels Ferrocarrils i connectar la plaça d’Espanya amb Gràcia han de començar aquest dilluns, 8 de gener. Els treballs impliquen obrir un gran forat a la Gran Via entre els carrers de Llança i Vilamarí, on s’ha de posar una tuneladora que obrirà quatre quilòmetres de túnel. Els treballs es preveu que durin cinc anys i generin incidències a la Gran Via, al carrer del Comte d’Urgell i a la travessera de Gràcia, on s’obriran els pous per a les tres estacions noves: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. La inversió prevista és de 300 M €.
Un gran forat a la Gran Via
A la Gran Via la circulació es mantindrà amb cinc carrils d’entrada, com fins ara, però per encabir-los s’ocuparà la mitjana, destinada als vianants, del costat muntanya. Entre els carrers de Llança i Vilamarí és on s’obrirà un gran forat de 100 metres de llarg per 20 d’ample que permetrà muntar la tuneladora, que es preveu que estigui treballant fins a finals del 2025. El túnel tindrà 9,2 m de diàmetre i estarà situat a una profunditat d’entre 15 i 50 metres, passant per sota d’un túnel de l’AVE, un de metro, dos de Rodalies i un dipòsit pluvial.
Els treballs també tindran una incidència important al carrer del Comte d’Urgell, tot i que s’hi garantirà el pas del trànsit en tot moment. A banda, les obres també afectaran el Parc de Joan Miró, però en menor mesura del que s’havia previst inicialment.
Un pou per cada estació
Paral·lelament a la construcció del túnel també es faran les estacions, que se situaran a Comte d’Urgell / Rosselló, Comte d’Urgell / Buenos Aires i travessera de Gràcia / via Augusta. A cada una, caldrà obrir-hi un pou que permeti connectar el vestíbul amb les andanes i, a més, al carrer del Comte d’Urgell amb Consell de Cent s’hi construirà una sortida d’emergència.
En funcionament entre el 2029 i el 2030
Després de la finalització del túnel i les estacions caldrà condicionar les parades. Per tot plegat, el Departament de Territori preveu que el nou tram de l’L8 dels Ferrocarrils es posi en funcionament entre el 2029 i el 2030. El total de l’obra està pressupostada en 412 M €.
Fins ara, ja s’han estat fent treballs per desviar els serveis afectats per per la construcció del túnel. A més, a partir de la primavera del 2024 la Generalitat preveu inspeccionar 13.500 edificis propers al traçat de la tuneladora. A aquests immobles se’ls farà un seguiment mentre durin els treballs per assegurar-se que no hi ha cap moviment.
Els veïns insisteixen en no afectar el Parc de Joan Miró
Tot i que les obres ja estan a punt de començar, els veïns de l’entorn del Parc de Joan Miró insisteixen en buscar alternatives que evitin que les obres afectin el parc. Proposen utilitzar un espai en desús de la Fira de Barcelona: “És un espai que s’ha d’obrir al carrer i que la Fira ja no farà servir, seria fabulós”, comenta Xavier Riu, membre de la Plataforma Salvem el Parc de Joan Miró. De fet, aquest dilluns al vespre hi ha prevista una reunió per abordar la qüestió.