Quan arriba el dia de l’examen pràctic els nervis són el principals obstacle per als qui s’examinen per obtenir el carnet de conduir. Els nervis i conduir massa enganxats als obstacles de la dreta del vehicle. Ho diuen els professors d’autoescola de l’estudi que ha elaborat el RACC. A la llista de problemes freqüents, però, també n’hi apareixen d’altres com el camp de visió limitat o no saber frenar a temps. En canvi, una de les maniobres que es considera més difícil com és aparcar no és percebuda com un problema.

La por dels carrers estrets de Barcelona

En el capítol de les pors, la primera és circular entre autobusos i camions, per les seves grans dimensions, i també avançar-los en vies interurbanes. En canvi, en ciutats com Barcelona el principals repte dels nous conductors és conduir per carrers estrets, com els de Gràcia, Ciutat Vella o el Poble-sec.

Un cop amb el carnet a la mà, un 80 % dels professors d’autoescola consideren que els nous conductors no saben reaccionar en situacions d’emergència, és a dir, tenen problemes per esquivar obstacles, fer una frenada a temps o evitar derrapatges. Per tot plegat, el RACC proposa estudiar la implantació obligatòria d’un curs de conducció segura com es fa en altres països europeus, com Àustria, Suïssa, Finlàndia i Luxemburg. Aquest curs es faria un any després de l’obtenció del permís de conduir i seria gratuït. També reclamen introduir un test teòric i pràctic al temari sobre temes d’actualitat (noves tecnologies, protecció del medi ambient…) i que s’incorporin les noves tecnologies en el procés d’aprenentatge a través, per exemple, de sistemes de realitat virtual. De fet, el RACC ha anunciat que a partir d’ara incorporarà ulleres de realitat virtual a les classes teòriques de les seves autoescoles.