Cues inacabables i cares llargues per demanar informació sobre els vols. FRANCISCO BARRANCO, passatger afectat "Viendo que mañana no vamos a poder volar, vamos a intentar hacer el cambio de billete. Llevamos un par de horas aquí y hemos andado 20 metros o 25 metros." Altres tenen clar que no arribaran al seu destí a l'hora. NIZAM, passatger afectat "Tengo que ir a Rotterdam, tengo una conferencia mañana pero parece que no voy a ir. He intentado ir a Francia pero hay una huelga en los trenes, no hay buses hasta mañana, pues... no sé qué voy a hacer." I als familiars, els toca preguntar quan podran veure els fills. MARGALEF PEDROL, familiar de passatger afectat "Tenien que venir aquesta nit amb un vol des d'Amsterdam. Ens va trucar per veure si podiem contactar amb Vueling perquè ell des d'allà amb els telèfons que els surten a Internet no hi havia manera de contactar." Per això Aena ha recomanat que els passatgers es posin en contacte amb la companyia aèria abans d'anar a l'aeroport. Els experts ja han considerat aquest col·lapse aèri com el més gran de la història. Un col·lapse que també afecta a les companyies aèries. Perquè us feu una idea, cada dia que no operen les aerolínies, perden uns 150 milions d'euros. Fins a dos quarts de dotze s'han cancel·lat un total de 1.330 vols a tot Europa. Tot pel núvol de partícules del volcà d'Islàndia que a partir de les dues de la tarda ha obligat a tancar per motius de seguretat un tram de l'espai aèri que uneix Barcelona i Astúries. Això sí, no afectarà les operacions entre aquests dos aeroports. El motiu d'aquest tancament és que els vents de caràcter nord-est fan que la massa de partícules baixi de latitud desplaçant-se cap a la península Ibèrica. I és que aquest núvol seguirà afectant l'espai aeri europeu com a mínim dos dies més.

L’aeroport del Prat ha constituït una comissió de crisi com a mesura de prevenció. Està presidida pel director de l’aeroport, Fernando Echegaray, i la formen membres de companyies aèries, de companyies de handling i també de cossos de seguretat com els Mossos d’Esquadra. El núvol de cendra ja ha arribat al sud de França, molt a prop de la frontera amb Espanya.  Només aquest dissabte, l’aeroport barceloní ha cancel·lat 239 vols.

L’Estat espanyol s’afegeix així als 21 països europeus que pateixen restriccions de l’espai aeri com a conseqüència del núvol de cendra volcànica procedent d’Islàndia. Per ara, estan afectats els aeroports d’Alemanya, Àustria, Bèlgica, Croàcia, Dinamarca, Eslovènia, Eslovàquia, Estònia, Finlàndia, França, Hol·landa, Itàlia, Luxemburg, Irlanda, Noruega, Polònia, Suècia, el Regne Unit, la República Txeca, Suïssa i Romania.

Dels 2.384 vols programats entre aeroports d’Aena i altres aeroports europeus, se n’han cancel·lat 1.330 (664 arribades i 666 sortides) fins a les 11:30 hores. Això ha comportat aglomeracions de passatgers a les instal·lacions, i per aquest motiu Aena manté el reforç dels serveis d’informació, seguretat, neteja i atenció mèdica. A més, s’ha demanat a bars i restaurants que ampliïn l’horari.

Informar-se abans d’acudir a l’aeroport
Davant del continu avançament de les cendres volcàniques cap a l’est i el sud d’Europa, Aena recomana als viatgers amb bitllet d’avió per a les properes hores que es posin en contacte amb la seva companyia abans de desplaçar-se a l’aeroport. Els telèfons d’informació d’Aena són el 902 404 704 i el (+34) 91 321 10 00.