Any i mig després de l’aixecament de les barreres dels peatges, el Servei Català de Trànsit fa balanç i presenta un pla de mesures per l’augment de les retencions i la seva durada en un 70 %, que han acompanyat al 26 % més de circulació que s’hi registra. En total, el SCT calcula que al 2022 s’hi van viure a l’AP-7 més de 22.000 hores de retencions. I no és l’únic increment, també hi hagut més accidents. Dels 503 del 2019 s’ha passat als 647 sinistres l’any passat.

Per tot plegat, el pla preveu una inversió de 14,3 milions d’euros i una vintena de mesures per contrarestar aquesta tendència entre 2023 i 2025, amb accions per millorar la seguretat viària i mitigar les congestions. El paquet de mesures inclouen aspectes com millores a alguns punts, introduir sistemes de velocitats variables, l’estrena d’un sistema de carros radar a l’AP-7, així com controls dinàmics amb patrulles, radars —aeris o per drons— de la velocitat i la circulació.

Prova pilot per abaixar la velocitat màxima en un tram de l’AP-7

Una de les primeres actuacions arriba aquest divendres tarda i s’allargarà al dissabte matí i la tarda de diumenge. Es tracta d’una prova pilot que imposarà durant el cap de setmana, una reducció de velocitat a 100 km/h trànsit al tram de l’AP-7 entre Martorell i Gelida. A més, es relegarà als vehicles pesants al carril dret. El SCT deixa la porta oberta a abaixar al velocitat a 80 km/h si no és suficient.

Més camions a l’AP-7

Un punt que preocupa especialment el Servei Català de Trànsit és l’augment de vehicles pesants per l’AP-7. Si la gratuïtat de l’autopista ha comportat uns 13.000 vehicles més diàriament, en el cas dels camions són uns 4.000 més. Per això, es planteja aplicar limitacions a aquest tipus de vehicles pesants en alguns trams en dies o temporades que es preveuen de trànsit dens, com vigílies de festius o de ponts, caps de setmana o al juliol. Tot acompanyat de controls com el que aquesta tardor han imposat 667 denúncies a 630 camions.

Foto: Albert Segura

Crida a respectar la distància de seguretat

Pel que fa als accidents, des del SCT han detectat que la principal causa n’és la manca de respecte a la distància de seguretat. Segons l’estudi, més del 60 % dels vehicles lleugers no la respecten i tampoc més del 40 % dels vehicles pesants. Això es tradueix en què més del 40 % dels accidents que hi ha a l’AP-7 són per encalçament.