La Virgínia mira els horaris de tren per demà. Arribarà una hora tard a classe i, si plega tard, haurà d'esperar-se'n dues per poder tornar. VIRGÍNIA PEMAN "Vengo aquí, a Sants, y de aquí como en el tren, cojo el tren. Entonces, tendré que esperar más rato tanto en el metro." Cartells com aquest alerten els usuaris i qui més qui menys busca solucions. MAGDA MIRÓ "A les 8 i 20 de la nit no tinc tren. Em quedo i he de dormir aquí." Aquest cap de setmana ja hi ha hagut retards de fins a 30 minuts que la companyia relaciona amb la vaga. Demà per primera vegada l'aturada dels treballadors de Renfe i Adif coincidirà també amb una altra dels de metro, autobús i Ferrocarrils de la Generalitat. En darrer aquest cas, però, la companyia no preveu que hi hagi afectacions. El motiu n'és que només la CGT, un sindicat minoritari a la companyia, secunda la vaga. Tot i així, l'aturada afectarà la major part dels transports públics barcelonins. Per això la Generalitat ha decretat uns serveis mínims més amplis que en altres ocasions. A Rodalies seran del 66% tant a primera hora del matí com a la tarda. I la resta del dia seran del 33%. Per primer cop, a Barcelona hi haurà servei de metro, autobús i ferrocarrils durant tot el dia. Entre dos quarts de set i dos quarts de 10 del matí en circularà un 50%. És el mateix percentatge de combois que hi haurà d'haver entre les quatre de la tarda i les vuit del vespre. La resta del dia s'haurà de garantir un 20% del servei. EDUARD FREIXEDES, regidor de Mobilitat "Són uns serveis mínims que han de ser suficients per poder garantir la mobilitat en les hores d'anar i tornar dels col·legis, de la feina..." El que sí que funcionarà és el Bicing. Des de l'Ajuntament recomanen agafar la bicicleta o bé anar a peu. Demanen també que s'evitin els desplaçaments en vehicle privat.

La convocatòria de vaga afecta aquest dilluns quasi tot el transport públic metropolità. És per això que el Departament d’Empresa i Ocupació ha dictat uns serveis mínims més amplis que en altres ocasions. Pel que fa al metro, el Tram i els autobusos de TMB, aquests serveis mínims garanteixen la circulació del 50% dels vehicles o combois entre les 6.30 h i les 9.30 h i de les 16 a les 20 h. Fora d’hores punta, el servei funcionarà al 20%. Pel que fa als busos del barri, haurà de circular tot el dia almenys un autobús per línia.

Pel que fa al servei de Rodalies, afectat per la convocatòria de vaga de Renfe i Adif a tot Espanya, els serveis mínims a Catalunya són del 66% dels trens de 6 a 9 h i de 17 a 20.30 h, i del 33% la resta del dia. A l’AVE i Llarga Distància, el Ministeri de Foment ha establert que circulin el 73% dels trens, a més de 21 trens nocturns que sortien aquest diumenge a la nit però arriben a la destinació dilluns al matí.

Als Ferrocarrils de la Generalitat també s’han dictat serveis mínims, però l’empresa espera que els trens circulin pràcticament amb normalitat perquè els sindicats majoritaris no s’han sumat a la convocatòria, que als FGC només secunda el minoritari CGT.

Motius de la vaga

La convocatòria de vaga a Renfe i Adif pretén frenar el que els sindicats consideren una privatització del servei ferroviari, amb la segregació de Renfe en quatre companyies que hauran de competir en un mercat liberalitzat a partir de juliol de l’any vinent.

Els treballadors de TMB es van afegir a la vaga per intentar forçar una negociació que els permeti renegociar els convenis i no perdre la paga extra d’aquest Nadal. L’empresa i la Generalitat asseguren que les mesures d’estalvi dictades pel govern central els obliguen a eliminar aquesta paga extra, com la de tots els treballadors públics. Els sindicats demanen que la mesura no s’apliqui, com ha fet el govern de Navarra.