Circulant pel lateral mar de la Gran Via comprovem que ja no s'hi pot aparcar. Entre Vilamarí i la rambla de Catalunya, les places de l'àrea blava i les zones de càrrega i descàrrega s'han traslladat als carrers perpendiculars. També hi ha canvis al lateral muntanya. Cap a la plaça d'Espanya, un cartells alerten que només hi poden circular autobusos i taxis. Són canvis necessaris per implantar a l'octubre les primeres cinc línies de la xarxa ortogonal. Serà la primera fase d'una malla que tindrà 17 línies verticals, vuit d'horitzontals i tres més en diagonal. El nou sistema vol imitar el del metro, amb línies rectes i ràpides, i amb transbordaments. La FAVB aplaudeix l'aposta però reclama que s'obri un procés participatiu. ANA MENÉNDEZ, vocalia de Medi Ambient de la FAVB "Indubtablement suposarà un trasbals. Una transformació tan profunda de la xarxa de busos necessita forçosament anar acompanyada d'un procés participatiu real, profund i tot el llarg que calgui perquè la gent entengui el nou plantejament." L'associació d'usuaris Promoció del Transport Públic ja ha rebut inquietuds veïnals. Els preocupa la supressió de línies convencionals i de barri. Creuen que els viatgers hauran de fer més transbordaments que amb la xarxa actual. ALBERT OBIOLS, Promoció del Transport Públic "Hi ha relacions en què fan falta dos i tres transbordaments per poder fer el mateix servei que ara fas amb una única línia directa. Si hem d'emigrar del sistema porta a porta actual, aquí hi ha un factor important que és la freqüència del servei." L'Ajuntament i el mateix alcalde s'han mostrat oberts a rebre suggeriments. I més encara tenint en compte que la majoria d'usuaris de l'autobús és gent gran.

“Una aposta que prioritza el transport públic abans que el privat”

Tant les associacions de veïns com Promoció del Transport Públic (PTP) s’han afanyat a donar una opinió positiva sobre la nova xarxa ortogonal d’autobús ja que representa una “millora substancial”. Segons Ana Menéndez, de la vocalia de la FAVB, el nou sistema representa “una retícula molt més racional que l’actual”. Les dues entitats es mostren favorables amb la primera fase d’implantació, que posarà en marxa cinc línies a l’octubre, però no ho tenen tan clar pel que fa al moment en què el sistema estigui implantat a tota la ciutat.

“Cal estudiar a fons zones que quedarien descobertes”

La FAVB ha posat de manifest que el sistema ortogonal ha d’anar complementat amb una xarxa potent de bus de barri i de línies convencionals. “Volem que s’estudiïn algunes zones com Nou Barris, Sant Andreu i Montjuïc, perquè considerem que no tindran cobertura suficient”, afirma Menéndez. L’Ajuntament no ha concretat encara la supressió de línies en fases posteriors, però la inquietud veïnal ja està present. “Veïns de Sant Andreu ens han trucat preocupats per saber si s’eliminaran autobusos”, informa Albert Obiols, secretari de la PTP.

“Més informació i més participació”

Com a solució als dubtes i problemàtiques que ja van sorgint, veïns i usuaris del transport públic aposten per obrir un procés participatiu amb l’Ajuntament. Segons la FAVB, aquest diàleg ha de ser acurat i cal allargar-lo tot el que sigui necessari “perquè la gent entengui el nou plantejament d’autobús”. Des de la PTP alerten que “no tota la ciutat és com l’Eixample per poder implantar aquesta malla de línies” i defensen que hi ha línies convencionals que no s’haurien de suprimir.