Els fets, que va revelar el diari Vilaweb, van passar dissabte, 11 de novembre, en un vol de Vueling que havia de sortir a les 17.10 h de l’aeroport del Prat amb destinació Menorca. A les darreres files hi anava asseguda la Margarita Camps, una dona de 72 anys, veïna de Ciutadella. La dona portava a sobre una làmina de pintura i una hostessa va demanar-li que la desés al compartiment superior. Ella li va respondre en català que ho faria després perquè no volia que se li arrugués amb la resta de les maletes. Segons l’afectada, l’hostessa li va dir: “Vostè m’ha de contestar en castellà, o és que no el parla?” i ella li va dir “no”. L’actitud de l’hostessa va provocar queixes d’un altra passatgera, que li va retreure “la falta de respecte cap a una clienta” i li va recordar que era un vol que cobria el trajecte entre Barcelona i Menorca i que, per tant, havia d’entendre el català. Al cap d’uns minuts, l’hostessa va dir a les dues dones que el capità volia parlar amb elles. Aquest, un cop van sortir a la plataforma d’accés, anava acompanyat de dos guàrdies civils i els va comunicar que no volarien perquè li havien faltat el respecte a l’hostessa. De nou a l’aeroport, van fer una reclamació als estands de Vueling i quan van intentar comprar un altre bitllet, la persona que les va atendre els va dir que Vueling havia prohibit que se’ls vengués cap bitllet. Finalment, ho van poder fer a través del telèfon mòbil. La Margarita Camps, que ja es troba a Ciutadella, assegura que el Consell Insular s’ha posat en contacte amb ella per conèixer la seva versió dels fets. Diu també que se sent superada per l’impacte mediàtic que ha tingut el tema.
Des de Vueling, afirmen que “totes les tripulacions de Barcelona parlen català” i que estan “mirant què va passar per poder respondre a través dels canals oficials”
Liz, lamentem els inconvenients als nostres passatgers. Totes les tripulacions d’avions basades a Barcelona parlen català. Estem mirant què va passar i poder respondre a través dels canals oficials.
— Vueling Airlines (@vueling) 13 de novembre de 2017
Des de la Plataforma per la Llengua, han emplaçat la companyia a investigar el cas i a obrir expedient, en cas que sigui necessari, als treballadors implicats. Asseguren, però, que en aquests casos només actuen en cas que les persones afectades ho sol·licitin.