Les dades de sinistralitat del 2022 a la ciutat han evidenciat que els motoristes són el col·lectiu amb major sinistralitat i, el més preocupant, amb la major mortalitat. De les 23 víctimes mortals en accidents de trànsit a la ciutat l’any passat, 16 van ser motoristes, que representen un 69,5 % dels morts.
Per rebaixar aquesta mortalitat i, en la mesura del possible, també la sinistralitat, l’Ajuntament ha iniciat un concurs d’idees adreçat a empreses, “start-ups”, universitats i centres d’innovació. La idea és que es puguin concretar propostes “aplicables en un entorn real a curt termini”, ha explicat el consistori, que afegeix que aquestes mesures han d’especificar “l’espai en què s’hauran de desplegar”.
Aquest procés posa fil a l’agulla a l’acord a què van arribar fa un mes el consistori i la DGT i un dels requisits és que les propostes “millorin la seguretat dels motoristes i de tercers” i que “siguin perdurables en el temps”.
El full de ruta
Ara per ara, aquest concurs marca un full de ruta: els sectors a què s’ha apel·lat tindran fins a l’1 de març per presentar les seves propostes. Un cop hagin estat avaluades per un comitè d’experts, s’obrirà un període de prova pràctic a partir del mes de juny. La idea és que, en termes generals, l’estiu del 2024 ja s’hagin pogut concretar les mesures triades perquè es duguin a la pràctica.
El concurs està pressupostat en 200.000 euros, que serviran per sufragar el 80 % de les despeses de les propostes guanyadores. Aquest projecte l’impulsa el consistori, amb la col·laboració del saló Tomorrow Mobility, de la Fira de Barcelona, i l’EIT Urban Mobility, de la Unió Europea (UE).