El director general de trànsit, Pere Navarro, ha plantejat aquest dilluns la necessitat de donar a les motocicletes un espai propi a Barcelona. Navarro es partidari d‘obrir el debat sobre carrils específics per a les motos i considera que “cal una reflexió per readaptar l’espai viari”. El màxim responsable de la DGT ha subratllat que el bus, la bici, el vianant i el cotxe tenen el seu carril o espai, però “la moto, que és la gran protagonista de la mobilitat, no té cap espai reservat i ha de lluitar per trobar-lo”.

El bus té el carril bus; la bici, el carril bici; els vianants tenen el seu espai i, el cotxe, també. Però la moto no té un espai propi i lluita per trobar-lo. Cal repensar el disseny viari”
Pere Navarro, director de la DGT

Pel carril bus o per un carril prioritari

“Tothom parla malament de la moto”, ha dit Navarro, però cal entendre, diu, que els conductors “no tenen un espai propi”. El director de la DGT ha posat l’exemple d’algunes ciutats de Llatinoamèrica, on tenen un carril prioritari: “Han aconseguit que les motocicletes i els ciclomotors circulin per aquest espai”.

Sobre la possibilitat que les motos circulin pel carril bus ha deixat clar que “a les ciutats que hi ha poques motos no hi ha cap problema”, però pensa que no és una opció viable per Barcelona. A la ciutat les motos representen el 33 % dels cens dels vehicles: “Barcelona és la ciutat de les motos a Espanya”, ha assegurat.

Referent a Europa en seguretat viària per la motocicleta

La DGT també s’ha fixat l’objectiu de ser el referent a la Unió Europea pel que fa a la circulació en motocicleta i ciclomotor. “Els grans països referents en matèria de seguretat viària tenen poques motos”. Per això, ha insistit, “hem de ser nosaltres”. De fet, ha assegurat que quan Brussel·les planteja qualsevol debat o qüestió sobre les motocicletes “ens ho demana a la DGT”.

L’armilla amb airbag

En l’àmbit de la seguretat i la protecció dels motoristes, Navarro ha defensat fermament l’ús de l’armilla amb airbag: “Pot ser el gran salt endavant per protegir els motoristes”. De cara al 2023, s’implementarà el seu ús en la divisió de trànsit de la Guàrdia Civil: “No podem recomanar a la ciutadania que es posi l’armilla si la policia no dona exemple”. Per això, l’any vinent “veurem els agents amb l’armilla posada i aprofitarem aleshores per fer una nova campanya per promoure’n la utilització”.

A banda, també ha parlat de les possibilitats que planteja la geolocalització dels vehicles. “Pot ajudar molt”, ha dit, perquè “es pot limitar la velocitat, impedir anar en contra direcció”. També ha fet un toc d’atenció al sector de la moto perquè “no ha fet suficient en matèria de seguretat viària” a diferència de l’automoció.

Acord amb Barcelona per reduir la sinistralitat de les motos

Navarro ha abordat totes aquestes qüestions aquest dilluns en l’acte de signatura d’un acord de col·laboració entre la DGT i l’Ajuntament de Barcelona per reduir la sinistralitat dels vehicles de dues rodes. A Barcelona en aquest 2022 han mort 16 motoristes en un accident de trànsit.