Per primera vegada, les obres per connectar el tramvia per la Diagonal tenen una data clara d’inici. La Generalitat preveu treure a concurs els treballs a finals d’any perquè comencin durant el primer semestre del 2021. En concret, serà per allargar el tramvia per la Diagonal, des de Glòries fins al carrer de Girona, a l’altura de l’estació de metro de Verdaguer. Les obres duraran 21 mesos i mig i tenen un pressupost de 44,3 M €.

mapa tramvia Diagonal Glòries Verdaguer

En aquest primer tram, d’1,8 quilòmetres, hi haurà tres parades noves: Monumental, Sicília i Verdaguer. L’estació de Glòries s’haurà de reubicar en un nou intercanviador amb l’L1 del metro que s’està dissenyant. La prolongació de la T4 del Trambesòs suposarà un augment diari de 19.000 viatgers i caldrà afegir tres tramvies més a la línia. El nou tram per la Diagonal no tindrà catenària visible ja que anirà soterrada. 

L’impuls a les obres l’ha donat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). El Consell d’Administració  ha aprovat, aquest dimecres, el projecte executiu de la infraestructura ferroviària. Per la seva banda, l’Ajuntament té previst treure a concurs a la tardor el projecte d’urbanització de tot aquest tram. Per transformar tota la Diagonal, el consistori preveu 35 M €.

tramvia Diagonal

Entre Glòries i el carrer de Marina, en què hi ha una rambla al mig, el projecte d’urbanització preveu que el tramvia passi pels laterals. Des de Marina fins a Girona, circularà pel tronc central al costat d’un carril bici. El trànsit privat quedarà relegat als laterals, que tindran voreres més amples com en el tram ja reformat entre Francesc Macià i el passeig de Gràcia.

Els treballs per allargar el tramvia per la Diagonal coincidiran amb les obres que l’Ajuntament farà a l’avinguda per desdoblar el col·lector entre el carrer de Girona i el passeig de Sant Joan. Aquestes tasques començaran a finals d’any i, com volia el consistori, s’encadenaran amb les del tramvia.

Sense novetats en el model de gestió

“No ha estat fàcil arribar fins aquí, però hi hem arribat malgrat les dificultats d’un projecte complex”, ha afirmat el conseller de Territori, Damià Calvet, en l’anunci de l’inici d’obres. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha dit que “no hi havia millor moment per presentar una obra com aquesta” que creu que “facilitarà la vida a la gent”.

Ara bé, en l’anunci no s’ha concretat res sobre el model de gestió que tindrà aquesta ampliació del tramvia. Calvet ho ha fiat tot als resultats de la comissió entre l’ATM i l’Ajuntament que ho està valorant. Precisament, ERC va donar el sí al tramvia al ple municipal el 2019 amb la condició que la gestió fos 100 % pública i no revertís beneficis sobre les empreses privades que ara exploten el servei.

Calvet a JxC: “El tramvia és la millor alternativa”

L’aval de la Generalitat a la connexió del tramvia contrasta amb l’oposició que Convergència a l’inici i ara Junts per Catalunya ha tingut sempre a aquest projecte a l’Ajuntament, més partidaris del bus elèctric. “Hem estudiat totes les alternatives, i cap no ofereix les prestacions del tramvia”, ha afirmat Calvet, que creu que el bus tindria “freqüències impossibles”.