(ACN) L’objectiu és la visió zero, que cap persona mori a l’asfalt. Per arribar a aquest horitzó, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha presentat el Pla de seguretat viària 2024-2026, amb la missió de reduir un 20 % les víctimes mortals el 2026 amb relació al 2019 a les carreteres (xarxa interurbana) i un 5 % als pobles i ciutats (àmbit urbà). Aquest és l’any de referència per desplegar les polítiques de seguretat viària ja que la pandèmia de la covid-19 va condicionar massa el 2020.

El 2019, 175 persones van morir en accidents de trànsit a les carreteres catalanes i 67, a les zones urbanes, 242 en total. El 2023, 150 persones van morir a la xarxa interurbana i 78 a la urbana, 228 en total. En la visió zero conflueixen dues màximes en polítiques de seguretat viària: deixar d’assumir les morts de trànsit com un fet inevitable i que l’únic objectiu admissible és que no hi hagi cap víctima a l’asfalt.

Més mossos, més radars i intel·ligència artificial, algunes de les mesures del pla

El pla presenta més de 200 accions distribuïdes en cinc eixos, que tenen a veure amb la sostenibilitat, els controls, la formació, les infraestructures viàries i de gestió del trànsit i la participació del territori. Entre aquestes, 200 agents dels Mossos d’Esquadra s’afegiran a les tasques de trànsit. Els mossos d’aquesta convocatòria específica dins el cos ja estan fent les pràctiques, de manera que la incorporació es preveu per a les properes setmanes, segons han indicat.

El SCT també vol reforçar les mesures contra l’excés de velocitat, amb l’helicòpter, radars mòbils, 25 carros radar i cinc equips de drons. A més, incidirà en l’ús de la intel·ligència artificial per al control de les distraccions al volant, l’ús del cinturó de seguretat i la circulació pels carrils bus-VAO, entre altres. La IA també s’aplicarà en la gestió del trànsit, sobretot per “predir” congestions, ha indicat Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit. La previsió és instal·lar 50 càmeres amb intel·ligència artificial per a l’anàlisi del trànsit.

Millorar la seguretat dels col·lectius més vulnerables

El pla també es fixa reduir la sinistralitat de vianants, ciclistes i motoristes, col·lectius que preocupen especialment per la seva vulnerabilitat. L’any passat, 52 motoristes van morir a les carreteres catalanes, 49 el 2019. Així, el Servei Català de Trànsit vol replicar almenys a cinc punts el sistema que avisa de la presència de ciclistes en l’interior de túnels i que es va posar en marxa amb una prova pilot a l’N-145 a la Seu d’Urgell a finals de l’any passat. També estudia donar preferència als ciclistes en determinades rutes i aquesta intervenció es podria provar a la carretera dels Àngels, a Girona.