A partir d'ara, els nous radars es podran instal·lar a qualsevol punt de la xarxa viària. Funcionaran amb energia eòlica i solar. JOAN AREGIO, Director Servei Català de Trànsit "Ens permet no dependre sempre de la corrent elèctrica pel funcionament del radar. Ens permet col·locar el radar a llocs exactes, en el punt exacte que ens interessa des del punt de vista d'accidentalitat". De moment, ja n'hi ha dos en període de proves i es preveu que se'n instal·lin sis més fins a finals d'any. També amb l'objectiu de reduir els accidents s'ampliarà el sistema de velocitat per trams, que ja funciona al túnel de Vielha, a quinze punts més de les carreteres catalanes. Aquest sistema mesura la velocitat mitjana dels cotxes en un determinat tram. JOAN AREGIO, director Servei Català de Trànsit "T'obliga a una conducció més afinada, més responsable, perquè no és només en aquest punt que perquè ets habitual ja saps que allà hi ha un radar. Si no que tens que comportar-te d'una altra manera perquè al final et calcula el promig de velocitat que has portat". Aquests són uns projectes a llarg termini que, amb l'aprovació del Pla de Seguretat Viària, persegueixen la reducció del 15% de la sinistralitat en tres anys.

A les carreteres catalanes s’han instal·lat dos radars que utilitzen aquesta tecnologia,  a l’Arboç (Baix Penedès) i a Biosca (Segarra). De moment estan en període de proves i no s’utilitzaran per sancionar fins d’aquí a dos mesos, una vegada s’hagi validat el seu funcionament. Així mateix, dels 30 nous radars que s’instal·laran al país, es preveu que uns cinc funcionin amb energia eòlicosolar.

Un sistema intel·ligent

El radar, que disposa de bateries que acumulen l’energia, s’estructura amb una antena d’uns 14 metres en què se situen entre dos i quatre panells solars a mitja altura, i està coronat amb un molí de vent de cinc aspes al capdamunt.

El director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, ho ha explicat en el marc del XI Congrés Espanyol sobre Sistemes Intel·ligents de Transport, que ha tingut lloc a Barcelona.