Des dels Amics de la Bici, Albert Garcia explica que aquesta mesura agilitzaria el trànsit de ciclistes i faria de la bicicleta un mitjà més útil i pràctic que el vehicle motoritzat, potenciant-ne l’ús. Al mateix temps, assegura que és més segur apropar-se a la cruïlla, comprovant que no passa ningú, en comptes de fer cas a un semàfor que només veu el ciclista i no la resta de vehicles.

En alguns països, com França, ja s’aplica aquest canvi en les normatives de circulació. De fet, aquí també és habitual veure-ho, tot i que es fa de manera il·legal. Per als amants dels pedals és un pas obvi si es comprova prèviament que no hi ha cap risc, de la mateixa manera que fan els vianants. Asseguren que els semàfors estan pensats per als cotxes, i això fa que les bicicletes s’hagin de parar, pràcticament, a cada cruïlla.

Fonts municipals han explicat a betevé que el consistori no preveu que en un futur pròxim els ciclistes puguin passar quan hi hagi un semàfor en vermell, tot i que en alguns carrers com a l’avinguda Diagonal s’hi poden trobar passos de vianants on les bicis poden passar però els cotxes no. El govern municipal vol primer focalitzar-se a construir una xarxa de carrils bici sòlida i pràctica.

Polèmica municipal pels nous carrils bici en zones no consensuades

La proposta d’Amics de la Bici arriba en una setmana marcada per la polèmica pel que fa a l’ampliació dels carrils bici a la ciutat. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, celebrada aquesta setmana, va aprovar aturar els nous carrils bici que no hagin estat consensuats abans amb el veïnat.

La proposició va ser impulsada pel Grup Municipal del PDeCAT i va rebre els suports d’ERC, Cs, PSC i PP. Tot i que no és una proposició vinculant, va provocar la reacció d’Amics de la Bici, que van emetre un comunicat en què rebutja la proposició i acusa els partits polítics que la secunden de ser “còmplices i corresponsables de les morts i lesions produïdes pels vehicles de motor a Barcelona”. Anima les persones afectades per l’aturada d’aquests carrils bici que reclamin indemnització econòmica a aquests grups municipals pels perjudicis que els pugui comportar la proposició aprovada en comissió.

Des del PDeCAT van decidir tirar-la endavant perquè acusen el govern municipal de prioritzar la quantitat de carrils bici en lloc de la qualitat. L’executiu de Colau s’ha marcat com a fita en aquest mandat arribar als 300 quilòmetres de xarxa viària per a ciclistes. Argumenten que ampliar els carrils bici incentivarà més persones a escollir aquest mitjà de transport, però no tothom hi està d’acord. De fet, fa unes setmanes veïns de Sant Gervasi van criticar el nou carril bici situat al carrer de Ganduxer perquè consideren que no s’utilitza prou i que col·lapsa el trànsit.