S'ha reduït de tres a dos ocupants els vehicles que hi podien circular incialment, se n'han ampliat els horaris d'ús però encara avui, un any després, el carril bus-VAO segueix sent una via infrautilitzada. El govern admet que ja no es pot optimitzar més del que ja s'ha fet i que es quedarà tal com està ara. RICARD FONT, secretari general del Departament de Territori i Sostenibilitat "El què no podem fer és pervertir el propi objectiu que persegueix la via. No ens podem plantejar doncs que hi passi tothom perquè voldrà dir que hem fet una via que abans tenia sis carrils i ara en tindrà vuit. Això no és l'objectiu de la pròpia via i fins i tot el propi finançament d'aquesta via (que compta amb fons europeus) quedaria del tot desacreditat." Des del Departament de Territori i Sostenibilitat reconeixen que malgrat que s'ha incrementat un 25% el nombre de viatgers que es beneficien de la via a través del transport públic, el cost de l'obra, més de 80 milions d'euros, va ser excessiu pel servei que dóna. De fet, admeten que avui no es faria una inversió com aquesta. RICARD FONT, secretari general del Departament de Territori i Sostenibilitat "És una obra planificada en un moment econòmic, administratiu i polític i és una obra acabada en un moment administratiu i polític diferent i fins i tot des del punt de vista de la mobilitat." Una experiència que, si més no, els ha servit per plantejar de manera diferent infraestructures futures. RICARD FONT, secretari general del Departament de Territori i Sostenibilitat "Segurament en el futur pensem més en petites actuacions que ens permetin segregacions de transit per carrils prioritaris per autobus, no tant en infraestructures que en el fons el què hem fet és posar una autopista a sobre d'una carretera." Sigui com sigui el govern té l'esperança que en un futur, quan es torni a nivells de mobilitat d'anys endarrere tornarà a tenir el sentit que se li havia donat inicialment: descongestionar el trànsit i promoure l'ús de vehicles compartits i del transport públic. ALBERT OBIOLS, secretari de Promoció del Transport Públic "Nosaltres plantegem que aquest carril, ja que és possible fer-lo bidireccional, que sigui principalment per l'autobús i que l'autobús pugui anar i tornar per aquest carril durant les 24 hores del dia i d'aquesta manera poder millorar una regularitat del servei actual."

Aquest dimarts es compleix un any de la posada en marxa del carril bus-VAO de la C-58. Durant aquests 12 mesos, s’han beneficiat del carril 1.250.316 viatgers, cosa que representa un increment de gairebé el 25% respecte al període anterior. Tot i l’alt cost que va suposar la construcció, més de 80 milions euros, encara és una via infrautilitzada.

El carril bus-VAO va ser una de les apostes de la Generalitat per fomentar l’ús dels vehicles compartits i descongestionar el trànsit en aquesta via, una de les més transitades de Catalunya. Són 6,8 quilòmetres de traçat que milloren la connectivitat entre el Vallès Occidental i el Barcelonès i per on només poden circular transports públics, motocicletes, vehicles ecològics i amb alta ocupació, per a persones amb mobilitat reduïda, encara que al març aquest requisit es va reduir a dos ocupants.

Una altra crítica que rep són els horaris d’obertura, que varien segons el dia de la setmana. El carril està obert de dilluns a dijous de les 6.30 h del matí i fins a les 22 h en direcció a Barcelona per descongestionar l’entrada a la ciutat durant tot el dia. En canvi, els divendres el carril s’obre de 6.30 a 13 h en sentit Barcelona i a la tarda, de 16 a 22 h, en direcció a Ripollet. Els caps de setmana, el carril bus-VAO funciona de manera variable i s’obre cap a un cantó o l’altre depenent de les necessitats de trànsit.

Les entitats de defensa del transport públic tampoc estan satisfetes del funcionament d’aquesta infraestructura. En aquest cas demanen a la Generalitat més valentia per posar en marxa un sistema totalment adreçat al transport públic i als vehicles amb alta ocupació. Proposen que el carril sigui de dues direccions que funcioni les 24 hores i que serveixi especialment de carril Bus.