DAVID ESCUDÉ, regidor del PSC "Bicicleta a la calçada sí, però amb seguretat. El conflicte vianant-bici no s'ha de reproduir entre bicicleta i vehicle de motor." JOAQUIM MESTRE, regidor d'ICV-EUiA "Creiem que és un temps raonable establir aquest termini perquè el govern amb la seva capacitat executiva pugui preparar els carrers de la ciutat." ÓSCAR RAMÍREZ, regidor del PP "Nosaltres entenem que la ciutat de Barcelona no està preparada, no té la infraestructura necessària com per acollir els ciclistes perquè vagin per la calçada." EDUARD FREIXEDES, regidor de Mobilitat "El que sí que els demanaria, perquè jo crec que aquí tots estem tenint un sentit de ciutat, vostès també el tinguin. I hem decidit que la bicicleta no la utilitzaríem per tirar-nos-la pel cap." Assetjar un ciclista que circuli per la calçada estarà castigat amb una multa. Els cotxes no els podran pitar, ni fer llums, ni pressionar perquè els cedeixin el pas. Per avançar-los, s'haurà de canviar completament de carril. En definitiva, la bici serà considerada un vehicle més. Amb aquest canvi en l'ordenanaça es vol protegir el ciclista que vagi per la calçada. Ara per ara, molts s'hi senten insegurs. La voluntat del consistori és buidar les voreres de bicicletes. Ara mateix només es pot circular per aquelles que fan més de cinc metres d'amplada sempre que el carrer no disposi de carril bici. Amb la nova normativa això segueix igual però s'hi afegeixen dos condicionants més, que el carrer no sigui de sentit únic, ni sigui una zona 30. Si és així la bici haurà d'anar per la calçada. "Això, a la pràctica, implica que, tal com passa ara, es podrà circular en bicicleta a ben poques voreres. Per algunes associacions ciclistes els canvis poden causar confusió entre els que van en bici." ALBERT GARCIA, Amics de la Bici "L'Alcalde Trias va dir que ell trauria les bicicletas de la vorera, però és una d'aquestes promeses electorals que no pot complir, ara esta inventat-se alguna cosa. Què és un carril habilitat? Què és un lloc per on puc anar?" L'ordenança posa, a més, límit als grups de ciclistes. No podran circular per la ciutat grups de més de 15 bicis amb tres acompanyants acreditats. Tots aquests canvis, però, no es faran efectius fins d'aquí a un any i mig. És el termini que s'ha posat l'Ajuntament per acabar de desplegar la xarxa de carrils bici a la ciutat. Mentre duri la moratòria, els ciclistes podran circular per les voreres de més 4,75 metres. Això inclou la majoria de les de l'Eixample.
El grup de la bicicleta del Pacte per la Mobilitat fa temps que hi treballa. El diàleg amb les entitats ciclistes ha facilitat que també s’acabin sumant a l’acord tots els grups polítics a excepció del PP. Un cop feta aquest dijous l’aprovació inicial a la Comissió de Seguretat i Mobilitat del plenari municipal, l’ordenança estarà un mes en exposició pública, un període durant el qual tant les entitats com els grups municipals ja han dit que hi presentaran al·legacions.
El punt clau de la nova ordenança és aconseguir que les bicicletes deixin de circular per les voreres. Després d’una moratòria d’un any i mig a partir del moment en què s’aprovi definitivament, els ciclistes només podran pedalar sobre les voreres de més de 4,75 metres que tinguin almenys tres metres d’espai lliure de terrasses i mobiliari urbà. Això vol dir que les voreres dels carrers de l’Eixample estaran vetades a les bicicletes i que allà on no hi hagi carril bici, hauran de circular barrejades amb els cotxes. La prohibició d’anar per la vorera no afectarà els ciclistes de menys de 12 anys i tots aquells que hi circulin a la nit, entre les 22 i les 7 h.
La idea és aprofitar aquests 18 mesos per completar la xarxa de carrils bici i, un cop s’acabi la moratòria, sancionar els ciclistes que continuïn circulant per aquestes voreres. La veritat és que l’ordenança actual, aprovada el 1998, ja prohibia anar en bicicleta per voreres de menys de cinc metres, però tothom és conscient que aquesta prohibició no s’està fent complir amb sancions per part de la Guàrdia Urbana.
El director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, ha presentat els canvis de l’ordenança, que afecta tota mena de bicicletes, també les elèctriques de fins a 25 km/h. A més d’aclarir per on poden circular i per on no, s’obliga a identificar totes les bicicletes destinades a un ús comercial i es limita la mida dels grups de les visites turístiques en bici: no en podran formar part més de 15 persones, a més de tres guies de la mateixa empresa que llogui les bicicletes.
Entesa entre el govern i els socialistes
La nova ordenança de la bicicleta tira finalment endavant gràcies al clima d’entesa entre CiU i PSC a l’Ajuntament per aprovar els pressupostos de l’any vinent. El regidor socialista David Escudé, que fa mesos s’havia mostrat contrari a reformar aquesta ordenança, ha destacat avui totes les millores que considera que s’han introduït a la redacció inicial del govern de CiU. Per exemple, no es rebaixa la distància mínima que han de respectar els cotxes en passar al costat d’un ciclista i no es prohibeix aparcar la bici lligant-la a un senyal de trànsit, sempre que el senyal quedi visible. El grup socialista també ha aconseguit el compromís del govern per crear una oficina de la bicicleta, que -segons ha anunciat el regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes- tindrà com a primer encàrrec l’elaboració d’un “llibre d’estil” sobre com han de ser tots els carrils bici que s’obrin a Barcelona. Els grups d’ICV-EUiA i Unitat per Barcelona (ERC+DCat+RCat) també han votat a favor de la nova ordenança de la bicicleta, tot i que han anunciat que hi presentaran esmenes durant el període d’exposició pública.
El regidor Òscar Ramírez ha explicat que el PP hi vota en contra perquè no troba prou segura per als ciclistes la circulació per la mateixa calçada que els cotxes. “Barcelona no està preparada perquè no hi hagi cap bicicleta circulant per la vorera”, ha proclamat, abans de demanar al govern que deixi aquesta prohibició per molt més endavant, no d’aquí a 18 mesos.
El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, ha agraït el suport de la resta de grups i ha titllat el PP d’incongruent per no donar suport a la nova ordenança i alhora exigir al govern el compliment de l’actual, que de fet ja prohibeix la circulació de bicicletes per la vorera. Freixedes ha assegurat que “calia posar al dia l’ordenança de la bicicleta”, perquè des de 1998 han passat moltes coses, la més important que avui la bici ja no és una aposta de futur sinó el mitjà de transport amb què es fan 140.000 desplaçaments diaris per la ciutat. Vista aquesta realitat, el regidor s’ha felicitat perquè els grups hagin decidit que “no farem servir la bicicleta per tirar-nos-la pel cap, sinó en sentit constructiu”.