Barcelona provarà durant el proper any sensors i un sistema d’intel·ligència artificial per mirar de reduir els accidents de moto a la ciutat. Són els dos projectes que ha triat l’Ajuntament de Barcelona a través del concurs d’idees que va engegar al gener i que va rebre fins a 46 propostes per donar més seguretat als motoristes. La prova pilot es farà just després que el 2022 tanqués com un any negre per al col·lectiu, amb 16 conductors de moto i d’escúter morts a la ciutat.

En què consisteixen els projectes?

D’una banda, l’empresa catalana Mapit provarà el Mapit CARE, un sistema de sensors que s’instal·len al xassís de la moto i que enregistren l’estil de conducció, les condicions del vehicle i els factors de l’entorn, amb l’objectiu d’analitzar les dades i fer recomanacions posteriors als conductors a través d’una aplicació mòbil. Les dades, a més, també les rebrà l’Ajuntament per conèixer els hàbits dels motoristes i els punts i les hores més conflictius per poder prendre mesures. Aquest projecte rebrà 77.000 € i té l’avantatge que ja hi ha 17.000 motos a la ciutat amb sensors instal·lats.

Per una altra banda, també es provarà un sistema d’intel·ligència artificial de l’empresa Rider Dome (de Singapur). Es tracta d’un sistema avançat d’assistència al conductor que, a través de l’anàlisi de l’entorn, avisa en temps real de riscos i perills durant el viatge. Ho fa amb uns llums instal·lats als retrovisors de la moto i permet reduir considerablement el temps de reacció del motorista davant dels perills. L’Ajuntament també rebrà les dades per conèixer els punts de la ciutat que concentren més avisos. Aquest projecte rebrà un finançament de 96.000 €.

Passat un any des de la seva implantació, l’Ajuntament de Barcelona farà una avaluació dels resultats de la prova pilot i valorarà les possibilitats d’estendre els sistemes.