La pandèmia del coronavirus va suposar una davallada important d’usuaris del transport públic i un augment de l’ús del cotxe privat. Segons un estudi d’EAE Business School, des de l’inici de la pandèmia ha crescut fins a 23 punts percentuals i ja ha arribat a un 47 % més.
L’informe, anomenat L’impacte de la pandèmia en la gestió de les ciutats globals del segle XXI. Reptes i canvis. El cas de Barcelona, també destaca que actualment Barcelona destina el 60 % de l’espai públic per a ús dels cotxes, tot i que només un de cada quatre viatges es fa en vehicle privat. Els autors assenyalen que a Barcelona hi ha “6.000 cotxes per quilòmetre quadrat, el doble que a Madrid o París” i que això, influeix “directament en els alts índex de contaminació“.
Més terrasses a l’espai públic
L’estudi assenyala que, tot i això, Barcelona és la ciutat de l’estat on més terrasses s’han creat durant la pandèmia. En total, 1.300. Això ha suposat eliminar 4.500 places d’aparcament a la via pública. Madrid, en canvi, durant aquests mesos ha creat 582 noves terrasses i ha tret del carrer 1.318 places d’aparcament.
Els autors de l’informe afirmen que el 66 % de bars i restaurants han ampliat la seva zona exterior i un 33 % dels quals no tenien terrassa ara en disposen. En total, Barcelona ha sumat 10.000 taules i 40.000 cadires. “Aquesta va ser una normativa sorgida durant la situació d’emergència que actualment es troba a debat de regularització i adequació sobre el futur d’aquesta. Barcelona sembla que persistirà a mantenir algunes d’aquestes mesures, mentre que Madrid ha comunicat que serà una actuació reversible”, assenyala Chelo Morillo, professora d’EAE Business School i autora de l’informe.
Líder en la creació de carrils bici
Pel que fa a la creació de carrils bici, Barcelona ha estat líder a Espanya durant el 2020. S’han habilitat 21 nous quilòmetres, a Madrid, en canvi han estat 12 km. Pel que fa a la resta d’Europa, el rànquing està liderat per París (165,7 km), seguida de Londres amb 75 km, Brussel·les amb 26,5 km i Berlín, 24 nous quilòmetres.
Canvis en la mobilitat
L’estudi també analitza com va canviar la mobilitat a les principals ciutats europees per la pandèmia. En el cas de Barcelona, “la ciutat va tenir una mitjana de 24 % menys de trànsit comparat amb 2019 i 105 dies trànsit sense embotellaments i/o congestió durant el 2020″. A escala mundial, la congestió es va reduir en un 19 %, arribant a un 26 % menys en les hores punta.
Espanya va ser el país que més va disminuir les emissions de CO2. El 2020, la caiguda va ser 14,6 %, seguit dels Estats Units amb un 13,2 %, el Brasil un 11 % i el Regne Unit 10 %.
Finalment, l’informe assenyala que el 2050 un 88 % de la població espanyola viurà en zones urbanes. Aquest creixement és sis punts superior a la mitjana europea i més d’un 26 % respecte a l’increment urbà mundial.