Una enquesta que ha fet l’Institut Nacional d’Estadística (INE) conclou que Barcelona és la gran ciutat d’Espanya on els seus ciutadans agafen menys el cotxe per desplaçar-se per anar a treballar o estudiar. Només el 24 % dels barcelonins agafa aquest vehicle de motor privat pe moure’s, a diferència de Madrid (40 %), València (48 %) o Màlaga (56 %).

Més de la meitat dels ciutadans de Barcelona (57 %) opten per desplaçar-se en transport públic (41 %) o a peu (16 %), uns percentatges superiors als d’altres municipis com Madrid (54 %), Saragossa (47 %) o Màlaga (35 %).

L’Ajuntament defensa els carrils bici nous i els carrers pacificats

Segons un informe de l’Ajuntament de Barcelona d’acord amb les dades de l’INE, hi ha diverses causes que poden provocar aquesta diferència entre Barcelona i la resta de ciutats. El consistori defensa les pacificacions de carrers, l’ampliació de la xarxa de carrils bici a la ciutat i les “polítiques de foment del transport públic” com les principals responsables que menys de la meitat dels barcelonins agafin el cotxe diàriament per moure’s.

Pel que fa a l’ús d’altres mitjans de transport, el 19 % dels barcelonins opten per la moto, la bici, el patinet o qualsevol altre vehicle alternatiu al cotxe. L’INE no diferencia les dades d’aquests mitjans.

Joves i dones, els que fan servir més el transport públic

Quin perfil fa servir més el transport públic a Barcelona? A la ciutat, el 54 % dels joves (de menys de 30 anys) fan servir el transport públic de manera habitual per anar a la feina o al centre d’estudis, un percentatge que baixa fins al 36 % en el cas dels que tenen més de 50 anys. Només un de cada deu joves agafa el cotxe per anar a treballar (dos de cada tres si ens fixem en la població adulta).

I qui agafa més el transport públic, els homes o les dones? És la població femenina qui fa servir més el bus, metro, tren, taxi o qualsevol altre mitjà de transport públic: la meitat de les dones (50 %) recorren a aquesta opció enfront d’un 31% dels homes.