Millorar l’educació viària per reduir els morts a la carretera. És l’opció que planteja l’Ajuntament de Barcelona, que aquest dilluns ha proposat que sigui una matèria escolar obligatòria per evitar accidents. Així ho ha dit el tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, que ha demanat impulsar una assignatura a 2n de l’ESO. “Trobem a faltar la formació viària. És sorprenent la ignorància de la gent en molts temes viaris”, ha afirmat en el 28è Fòrum de Seguretat Viària, centrat a analitzar la mobilitat actual a Barcelona en moto.

L’objectiu: cap mort a la carretera el 2050

En aquest fòrum de debat viari, tant el govern municipal com la Generalitat i el RACC han coincidit que la formació i l’educació viària són clau per reduir la sinistralitat. Les xifres aquest 2022 són dramàtiques: ja han mort a la ciutat 23 persones en accidents, dels quals 16 són motoristes, el doble que el 2021. Un dels objectius plantejats és que el 2030 es redueixi la sinistralitat a la meitat i el 2050 hi hagi zero morts en accidents de trànsit a Catalunya.

Gravar motoristes per analitzar-ne les conductes de risc

Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit (SCT), ha anunciat que posarà en marxa un mapa continu de punts negres d’accidents de moto en temps real a Catalunya. Alhora ha plantejat una formació 3.0, que ja es fa en carretera, i que consisteix a gravar als motoristes que ho vulguin per analitzar les conductes de risc que tenen i fer-los una formació per millorar-ne la conducció i fer-la més segura.

El SCT també ha demanat que els accessos a Barcelona siguin més segurs per als conductors de dues rodes i s’ha referit a diversos punts negres com la plaça de Francesc Macià i l’entrada a la ciutat per les Glòries.

El RACC rebutja que les motos paguin per aparcar a la vorera

El president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que —arran d’un estudi que ha fet seguiment del comportament de 13.000 motoristes— els punts més crítics són les cruïlles, on també hi conflueixen els carrils bici. Ha marcat com a punts negres el carrer d’Aragó, les rondes de Barcelona i la plaça d’Espanya. Mateu ha demanat ampliar els aparcaments de moto al carrer i ha rebutjat fermament la proposta municipal en estudi segons la qual els motoristes podrien pagar per aparcar a algunes voreres. “Compte amb el que fem amb les motos, amb el que toquem, perquè són un element clau per fer el trànsit fluid”, ha detallat.

A Barcelona hi ha cada dia 420.000 viatges en moto, que suposen el 7 % dels desplaçaments individuals.