Algunes finques del carrer de la Llibertat estan patint nombrosos desperfectes des que el 25 de novembre es va fer el canvi de sentit de circulació de la travessera de Gràcia, a causa de les obres de construcció del nou Mercat de l’Abaceria. El canvi ha provocat que aquest carrer sigui l’única via per anar en sentit Besòs des de Torrent de l’Olla. El principal problema són els vehicles de més de tres metres d’alt, que hi accedeixen tot i la prohibició. Segons els veïns, en menys d’una setmana ja s’han trencat diversos balcons, malmès cablejat, tirat pilones i arrencat tendals i focus d’alguns comerços.

El veïns estan molestos i denuncien que el carrer de la Llibertat ha passat de ser un vial pacificat de prioritat per a vianants a una drecera per on passen tot tipus de vehicles. Alguns infants han deixat d’anar sols per aquesta via, ja que el volum de trànsit ha augmentat i ja no se senten segurs: “Constantment has d’estar vigilant i els cotxes no respecten el límit de velocitat de 10 km/h”, explica Marina Ochoa, una de les veïnes afectades.

Queixes al consell de barri

Aquest dimecres els afectats van aprofitar el consell de barri de la Vila de Gràcia per traslladar les seves queixes. De fet, van centrar gairebé tota la sessió, amb una quinzena d’intervencions en què el veïnat de la zona va mostrar la seva preocupació per l’augment desmesurat del trànsit de vehicles que ara passen per davant de casa seva.

Un dels problemes principals es troba al final del carrer de la Llibertat, quan, per continuar en sentit Besòs per sortir del barri cap a Bailèn, cal fer una maniobra perquè el carrer no segueix en línia recta. Molts camions i furgonetes es queden encallats en aquest punt i per poder avançar acaben malmetent els edificis i trencant mobiliari urbà.

Proposen canvis en la mobilitat

El districte de Gràcia s’ha compromès a revisar i estudiar possibles modificacions en la mobilitat, tot i que la regidora Laia Bonet ha demanat paciència ja que “els canvis d’hàbits dels conductors no es produeixen d’avui a demà”. De fet, segons un estudi realitzat fa uns mesos es preveia que el nombre de vehicles que baixen per Torrent de l’Olla hauria de passar de 9.000 a 5.000 diaris. A més, Bonet també ha proposat crear una comissió de seguiment a tres bandes, entre districte, Mobilitat i veïns, i fer canvis en la senyalització per reforçar els itineraris alternatius.

Tot i així, el veïnat del carrer de la Llibertat es manté mobilitzat i cada matí de vuit a nou talla el trànsit a la cantonada amb Torrent de l’Olla. Volen que el pas pel seu carrer deixi de ser l’alternativa a la travessera de Gràcia per sortir del barri en sentit Besòs i que ho assumeixin altres carrers de l’Eixample. “Que a Còrsega es permeti fer el gir a l’esquerra i que Llibertat canviï de sentit o s’hi posi una pilona”, proposen.