(ACN/Redacció) L’AVE Barcelona-Madrid ha guanyat quota de mercat respecte de l’avió i se situa en el 75 %, mentre que l’avió baixa fins al 25 %. Són dades que coincideixen amb el 15è aniversari de l’inici del servei que uneix per via ferroviària les dues capitals.

Segons les xifres d’Aena, de la CNMC i anuaris estadístics de l’Ajuntament de Barcelona i Madrid, el 62 % dels usuaris d’aquesta ruta feien servir l’alta velocitat el 2019 i, des de llavors, la proporció ha crescut significativament. S’hi atribueixen dues causes: la sortida de la pandèmia i la liberalització de l’alta velocitat. En total, Renfe ha transportat 140 milions de viatgers durant aquests 15 anys, segons va explicar la companyia fa unes dies.

El futur del Pont Aeri

Els experts consultats per l’ACN constaten que el tren ha guanyat la “batalla” i vaticinen que la connexió aèria es mantindrà per les connexions amb vols internacionals. “És probable que el Pont Aeri, com el coneixem, desaparegui”, opina el director de Terminus Centre d’Estudis del Transport (CET), Joan Carles Salmerón.

La directora d’Infraestructures de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona, Alícia Casart, considera, en canvi, que serà el mercat el que de, “manera natural”, faci triar l’ús del ferrocarril al davant de l’avió en aquest corredor, i aposta per la “llibertat d’elecció” en oposició de les veus que apunten que caldria eliminar els vols interns a favor del tren.

La pandèmia va fer baixar les xifres, tant del tren com de l’avió

L’any de l’esclat de la pandèmia, el 2020, els passatgers tant de tren com d’avió van caure en picat en proporcions similars, amb baixades del 72 % i del 70 % comparat amb el 2019 respectivament. L’alta velocitat havia marcat el seu rècord històric l’any anterior, amb 4,3 milions d’usuaris, i l’avió havia registrat el nombre més alt des del 2011, 2,5 milions.

Liberalització de l’alta velocitat

La recuperació postpandèmica també va coincidir amb un altre factor que explica l’auge ferroviari: la liberalització de l’alta velocitat a Espanya a finals del 2020. Ouigo va començar a operar el maig del 2021, i la companyia de baix cost de Renfe, Avlo, el mes següent, cosa que va portar a una rebaixa de preus. Segons la CNMC, durant el tercer trimestre de l’any passat, el 56 % de viatgers entre les capitals catalana i espanyola van fer servir l’AVE, al davant d’Ouigo (29 %) i Avlo (14 %). El novembre passat, l’operadora amb capital valencià i italià Iryo es va sumar a la ruta, tot i que encara no ha facilitat dades de bitllets venuts.