(EFE) Els serveis d’alta velocitat de Renfe entre Madrid i Barcelona compliran 15 anys el proper 20 de febrer, un període en què més de 140 milions de viatgers han utilitzat aquesta línia. Ho indica en un comunicat el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, en què recorda que el 20 de febrer del 2008 va començar aquest servei ferroviari que permetia connectar Madrid amb Barcelona en un temps de viatge de 2 hores i 38 minuts.

L’arribada de l’AVE fins a Barcelona completava una relació ferroviària que s’havia iniciat entre Madrid, Calataiud, Saragossa i Lleida —i amb posterioritat a Camp de Tarragona—, amb una oferta inicial de 17 freqüències per sentit que ja ha aconseguit les 54 circulacions diàries.

De 5 milions de viatgers anuals a 12 el 2022

Els trens AVE han augmentat un 51,7 %, ja que han passat de 18.400 el 2008 a 27.900 el 2022, i sumen 407.000 en aquests 15 anys de servei si es tenen en compte els diferents trens en servei: AVE, Avlo, Avant i Alvia.

Respecte al nombre de viatgers, el 2008 van aconseguir els 5,7 milions, mentre que en el 2022 van superar els 12,1 milions, la qual cosa suposa un creixement del 112,2 %, segons el comunicat del Ministeri, que detalla que el nombre de viatgers totals en aquests 15 anys supera els 140,6 milions.

El Ministeri rememora també que el 2008 va estrenar el servei Avant Barcelona – Camp de Tarragona – Lleida; al gener del 2009, els AVE entre Catalunya amb Andalusia sense parar a Madrid i, al setembre d’aquell mateix any, l’Alvia, Catalunya amb el nord peninsular.

També al setembre del 2009 va inaugurar els tallers d’alta velocitat de Can Tunis, a Barcelona, i dos anys més tard, a l’octubre del 2011, va reduir el temps del trajecte directe amb Madrid a dues hores i mitja.

Reducció d’emissions a l’atmosfera

Al maig del 2012, l’AVE va superar el 50 % de la quota de mercat respecte a l’avió. El gener del 2013 es van engegar els serveis AVE i Avant que connecten amb Girona i Fiqueres-Vilafant i, al juny del 2021, el servei Avlo.

Si aquests mateixos viatgers haguessin realitzat el trajecte amb cotxe, les emissions haguessin estat de 4,7 milions de tones de diòxid de carboni, la qual cosa s’ha evitat gràcies a l’ús d’energia elèctrica per a tracció que, en l’actualitat, té certificat de Garantia d’Origen Renovable, emès per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).