Existeix un tram del carrer d’Espronceda, al barri de Navas, per on passen de manera contínua diverses línies d’autobusos interurbans. Es tracta de la part compresa entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Sant Antoni Maria Claret, que els vehicles utilitzen per girar i iniciar novament el trajecte en sentit sortida de la ciutat. Segons els veïns hi arriben a passar uns 200 autobusos al dia.

La problemàtica s’agreuja quan alguns d’aquests autobusos estacionen en el carril bus que hi ha en aquest tram per fer un descans i ajustar l’horari d’inici de la ruta. A més de generar problemes de mobilitat, alguns conductors no aturen el motor i això provoca molèsties als veïns.

Pas d’autobusos de 5 del matí a 11 de la nit

Els veïns calculen que uns 200 autobusos passen cada dia per aquest tram de poc més de 100 metres. Segons expliquen, comencen a primer hora del matí i la situació s’allarga fins a les 11 de la nit. Segons Francisco González, veí del carrer d’Espronceda, de 8 a 10 del matí és quan el pas és més continu. Els vehicles pertanyen a diferents companyies com ara Sagalés, Font, Serrat o Exprescat, que fan una dotzena de rutes amb inici des de l’avinguda Meridiana, prop de la parada de la Sagrera. A més, aquest carrer també forma part del recorregut de la línia d’autobús V27 de TMB.

Els autobusos estacionen en un carril bus

A part de suportar el pas continu d’autobusos, els veïns es queixen que la majoria de conductors s’aturen al carril bus no apaguen el motor mentre fan un descans. “El tema són els fums i els sorolls que no et permeten ni escoltar la televisió”, explica Francisco Rufo, un altre veí. “Estic dels nervis, sobretot a l’estiu que no pots tenir les finestres obertes”, afegeix Francisco González.

Els conductors d’autobusos, de la seva banda, expliquen que no tenen cap zona de regulació d’hora per estacionar i, per això, aprofiten aquest carril bus per fer-ho. Mentre esperen també fan ús del bar que hi ha per anar al lavabo o prendre un cafè. Asseguren que no tenen cap altre lloc on aturar-se i que prefereixen fer-ho en aquest tram d’Espronceda que no a l’avinguda Meridiana. “En aquest carrer només passa un autobús urbà que és el V27 i a la Meridiana en passen més”, explica Pablo León, conductor d’Autocars Font. L’aturada, però, genera problemes de mobilitat en aquest vial que, a més, s’incrementen quan algun altre vehicle es troba estacionat en segona fila.

El districte mirarà de reduir el nombre d’autobusos que hi passen

Els veïns han denunciat els conductors i han transmès la queixa reiterades vegades al districte de Sant Andreu que, segons diuen, fins ara no ha donat cap resposta. En el Consell de Barri de Navas celebrat al juliol, la regidora de Sant Andreu, Lucía Martín, ha reconegut que aquesta situació ha passat: “Han de parar per encotxar i continuar“. L’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a intentar reduir el nombre d’autobusos que hi passen i valorarà també com afectarà la reforma de la Meridiana a la mobilitat.