És un fenomen que, segons TMB, ja s'havia detectat a finals de l'any passat: un possible trasvassament de viatgers del bus al metro. I les xifres del primer trimestre de l'any el tornen a insinuar. Del gener al març hi ha hagut un milió de viatges menys en autobús respecte al mateix període de l'any passat, cosa que suposa una pèrdua del 2 i mig per cent. En canvi, el metro creix, en gairebé dos milions de viatges, un increment que frega el 2 per cent. Però l'Autoritat Metropolitana del Transport creu que és aviat per treure conclusions i que hi influeix per exemple el nombre de festius del trimestre, uns dies en què s'utilitza menys el bus. RICARD FONT, secretari d'Infraestructures i Mobilitat "Hem de veure si durant l'any hi ha una consolidació que podria tenir a veure amb una reorganització pròpia dels ciutadans dels seus usos de demanda." El que està clar és que l'ús del transport públic a l'àrea metropolitana augmenta en conjunt i segueix la tendència iniciada fa un any i mig. És un increment suau, però situa el nombre de trajectes per sobre dels 230 milions. Per darrere del metro, el mitjà que més ha crescut són els Ferrocarrils de la Generalitat, seguits del tramvia i de Rodalies de Renfe. Des del govern català l'han qualificat de "taló d'Aquil·les" de la mobilitat després de les avaries dels últims dies en instal·lacions d'Adif. SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Quan el 95 per cent de les incidències tenen a veure amb un problema d'infraestructura, vol dir que Renfe és víctima i no causant de les incidències." Pel que fa als bitllets, la T-10 va començar l'any amb una rebaixa del preu i això s'ha traduït en les vendes: han pujat més d'un 8 per cent. Encara més han crescut les vendes de la T-Mes o de la T-Jove. En canvi han caigut les de la T-50/30.

Els viatges en transport públic continuen pujant. Durant el primer trimestre de 2015 es va consolidar la tendència a l’alça després de la davallada que es va produir el 2012. Segons les dades de l’ATM, l’Autoritat del Transport Metropolità, entre gener i març el nombre de viatges va créixer un 0,6%, cosa que representa gairebé un milió i mig més de viatges que durant el mateix període de l’any passat. Entre els diferents mitjans el que més va augmentar és el metro (1,9%), que va incrementar en dos milions el nombre de viatgers, seguit dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) (1,6%), en bona mesura per l’efecte del congressistes del Mobile World Congress que van utilitzar massivament aquest mitjà de transport per arribar al recinte firal. També van créixer els viatges en tramvia (1,1%), i els de Renfe Rodalies (0,5%). En canvi, l’únic mitjà que va perdre viatgers és l’autobús, que va baixar un 2,4%, és a dir, un 1.100.000 usuaris.

Més usuaris de la T-10

Pel que fa als títols de transport, els usuaris de la T-10 van augmentar un 8,6% durant els tres primers mesos de 2015. Un increment que des de l’ATM relacionen amb la baixada del preu el desembre passat  d’aquesta targeta multiviatge, que ara costa 9,95 €. Els títols que més han vist incrementar-se les vendes, però, són la T-Trimestre, que ha augmentat gairebé un 18%, i la T-Mes, la venda de la qual va créixer un 14%.

Augmenta l’ús del cotxe per anar a treballar

Per primera vegada l’ATM també ha presentat els resultats d’una estadística oficial sobre la mobilitat dels dies feiners durant l’any passat. Segons aquesta enquesta, la mobilitat ocupacional, és a dir, per anar a la feina o a estudiar, va augmentar-se gairebé tres punts respecte del mateix període de 2013. Un increment que va arribar al 9% en el cas de la mobilitat exclusivament laboral. L’estadística també mostra un canvi d’hàbits pel que fa al mitjà de transport utilitzat. Van baixar els que es desplacen a la feina caminant (-3,5) i en bicicleta (-7,2%), mentre que va pujar l’ús del transport públic, sobretot del transport ferroviari (FGC, Rodalies Renfe i Tranvia), un 4,8%, i també l’ús del cotxe (3,2%).