En Pere té 62 anys i va estar uns mesos sense conduir per una afecció oftalmològica. Ara torna a moure's en cotxe, però cada dos anys ha de passar una revisió. PERE SANZ: "Jo vaig tenir un despreniment de retina, no m'ha quedat perfecte i d'acord amb el metge jo al principi no volia conduir però amb el temps no hi ha cap problema. L'altre ull el tinc perfecte, el que passa és que les revisions són més sovint." Reconeix, igual que moltes altres persones de més de 65 anys, que no condueixen com ho feien temps enrere. SANTIAGO RODRÍGUEZ: "Pues más prudencia, ir más despacio y más preocupado va uno también porque no se es joven." JOSEP SALINAS: "Fa 60 anys que tinc carnet, i no he tingut cap accident. Bé, algo he perdut però per això ja porto les ulleres quan fa falta, per conduir només però les porto." Precisament les revisions oculars són un dels punts en què el Servei Català de Trànsit està incidint més durant aquesta campanya. Una altra de les iniciatives endegades per Trànsit són els cursos de reciclatge o la creació de plans de seguretat per a vianants, un altre punt en què la gent gran és especialment vulnerable. Ara el repte és conscienciar les persones que tenen alguna malaltia sobre els efectes de consumir determinats medicaments. JOAN JOSEP ISERN, president del Servei Català de Trànsit: "El tractament de psicofàrmacs o algunes malalties és el que més ens preocupa i a el que més temps li dedicarem." Els experts recomanen no treure el carnet de conduir a les persones majors de 65 anys, tret que estiguin incapacitades per anar al volant. Una de les eines per detectar perfils de risc són les revisions mèdiques. La normativa de la Unió Europea determina que es realitzin cada 5 anys. En alguns casos, però, Trànsit obliga a fer-les més sovint o a restringir la zona de conducció o la velocitat màxima a què poden circular alguns ciutadans. TERESA MORALI, presidenta secció psicologia trànsit del COPC: "No seria blanc o negre o si pot conduir o no. O sigui, pot conduir però amb certes restriccions, o sigui quan plou, per la nit, extremar les precaucions quan hi hagi les situacions que siguin adverses." Una altra eina útil per prevenir accidents és aplicar el sentit comú. Si una persona o els seus familiars detecten que la coordinació o els reflexos estan alterats, han de prendre'n consciència i adaptar la conducció al seu estat físic.

El debat sobre l’augment de la supervisió als conductors majors de 65 anys continua obert. L’any passat el col·lectiu de persones de més de 75 anys va ser el que va tenir més accidents mortals a Catalunya, passant de les 14 víctimes de 2013 a un total de 21 el 2014, segons dades del Servei Català de Trànsit. Això fa que la institució estigui especialment centrada en aquest col·lectiu. De fet, durant aquesta operació sortida de Setmana Santa, les revisions oculars són un dels punts en què Trànsit està incidint més. Una altra de les iniciatives posades en marxa són els cursos de reciclatge per als conductors més veterans, o la creació de plans de seguretat per a vianants, entre els quals la gent gran també és especialment vulnerable.

Les energies se centren ara a conscienciar les persones que tenen alguna malaltia, independentment que siguin joves o grans, sobre els efectes que té consumir determinats medicaments en la conducció. La Teresa Morali, presidenta de la secció de psicologia del Trànsit del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya, recorda que els centres que fan les proves tenen una tasca de prevenció, i intenten detectar no només els problemes causats pel desgast mateix dels anys, sinó de tot tipus de limitacions per a la conducció. En aquest sentit, insisteix que la visió implica un 90% de les capacitats necessàries per a la conducció, però que també és essencial l’oïda, la orientació o la capacitat de reacció, elements que es revisen en aquest tipus de proves.

Des de l’any 2009 la normativa de la Unió Europea determina que les revisions han de fer-se obligatòriament cada cinc anys. En alguns casos, però, Trànsit obliga a fer-les més sovint o a restringir el radi de kilòmetres en què alguns ciutadans estan autoritzats a conduir, o limitar-los la velocitat màxima. Es tracta de limitacions que es fixen d’acord amb informes mèdics oficials i només per a persones que tenen algun problema i han d’adaptar la seva forma de conduir. En el cas d’algunes persones grans, a més, el SCT pot establir que facin les revisions més sovint, per exemple cada dos anys. Aquest és el cas d’en Pere Sanz, que va tenir un despreniment de retina i ara té 62 anys. Tot i que pot conduir sense cap tipus de restricció, ha de passar per aquest filtre més sovint que la resta de conductors.

Els experts rebutgen la possibilitat de treure el carnet de conduir a les persones majors de 65 anys, tret que estiguin del tot incapacitades per fer-ho, o que tinguin mancances cognitives, visuals o d’orientació notables. El director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, afegeix a més que la gent gran acostuma a moderar la velocitat, extremar la prudència i cometre menys infraccions de trànsit en general, tot i que les limitacions no detectades poden acabar en sinistres. És per això que, a banda dels controls i la prevenció, la principal eina a aplicar per evitar més morts de gent gran és el sentit comú. Si una persona o la seva família detecta que la coordinació o els reflexos estan alterats, cal prendre’n consciència i adaptar la conducció a l’estat físic.