Segons dades de Trànsit, el 2015 han crescut les col·lisions frontals, que són les més virulentes. En els tres primers mesos de l’any s’han produït 14 xocs frontals amb 16 víctimes, fet que suposa gairebé la meitat de les 37 víctimes totals. “Gairebé la meitat de víctimes són de xocs frontals”, ha dit Espadaler. La majoria dels accidents són per distraccions al volant, que han experimentat un creixement important. Si el 2013 suposaven el 16%, el 2014 ja han arribat al 21% i passen per davant d’altres factors com la velocitat excessiva al volant. “Es tracta nítidament de la primera causa dels accidents a casa nostra”, ha dit.

El 90% de les distraccions al volant són derivades de l’ús del mòbil mentre es condueix, ha matisat Espadaler. De fet, segons ja va apuntar la DGT en un estudi, es tarda 13 segons de mitjana a escriure un missatge al cotxe. Això, si es circula a 120 km/h suposa avançar 423 metres a cegues. Tot i ser conscients de la perillositat de fer servir el mòbil mentre es condueix, molts ciutadans reconeixen que no se’n poden estar. “El mòbil ha facilitat les comunicacions i això ha fet créixer la necessitat d’estar permanent connectats. Ens agrada que la gent estigui per nosaltres i tenim la necessitat de respondre si algú ens truca” explica Ricard Cayuela, vicedegà del Col·legi de Psicologia.

Si el 2014 Trànsit va incidir en la sinistralitat en el col·lectiu dels motoristes, la campanya d’enguany està adreçada a reduir els sinistres per distraccions amb la telefonia mòbil. Sota el lema “Vius connectat, conduint desconnecta. Evita les distraccions”, la campanya s’insertarà a la premsa fins a finals d’any. Interior atribueix la major sinistralitat principalment a les distraccions, però també a l’increment del 4% de la mobilitat en els àmbits espanyol i europeu, a un manteniment inadequat i a un dèficit d’infraestructures.

Trànsit també ha posat en funcionament una aplicació per a telèfons Android que ofereix consells a l’hora de combinar conducció i telefonia mòbil. En cas de rebre una trucada, l’aplicació enviarà un missatge a l’interlocutor per informar-lo que l’usuari està conduint.