Adif havia convocat al setembre el concurs per elaborar els projectes bàsic i de construcció d’arquitectura i instal·lacions de l’estació de la Sagrera, però dies després en va suspendre cautelarment la licitació. El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya la va impugnar en considerar que no s’hi garantia la qualitat de la futura creació arquitectònica, per a la qual caldria haver convocat un concurs d’idees amb un jurat que atengués a l’interès cultural de l’edificiació i “una inserció harmoniosa en l’entorn i de respecte amb el paisatge urbà”.
Però finalment la resolució del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals no recull les aspiracions dels arquitectes catalans. Només anul·la una clàusula de solvència econòmica inclosa inicialment en el plec de condicions: la que exigia a l’empresa contractista una assegurança de riscos professionals per un import equivalent al 75 % del pressupost de licitació. Adif ha elaborat un nou plec traient aquesta clàusula i mantenint-ne tota la resta.
Un cop convocat de nou el concurs i presentades les candidatures, finalment la guanyadora ha estat la consultora Euroestudios, amb seu central a Madrid, que durant els propers mesos haurà de dissenyar la nova estació d’alta velocitat de la Sagrera, tot prenent com a base les necessitats funcionals descrites en el plec de condicions pel que fa a andanes, aparcaments, instal·lacions ferroviàries i externes, zones comercials, urbanització exterior, mobiliari i senyalització.
En tot cas, l’adjudicació del projecte de la nova estació podria reactivar durant els propers mesos les obres a la Sagrera. Últimament no s’hi ha treballat gaire, tot i que la llosa sobre la qual ha d’anar la futura estació ja estava dissenyada i resta pendent d’acabar. La ministra de Foment, Ana Pastor, es va comprometre a principis de setembre amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, a acabar l’estació de l’AVE l’any 2020. El desembre passat, Colau va reclamar per carta a Pastor que les obres, iniciades l’any 2008, no s’aturessin.