(ACN/Redacció) L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) crearà la Taula Metropolitana per estudiar la viabilitat d’un servei metropolità de moto elèctrica compartida i que vagi més enllà de la ciutat de Barcelona. L’objectiu és consensuar les característiques principals per regular aquest servei amb el sector i, en funció de com evolucioni la taula, es podria plantejar una proposta de cara aquest any. Concretament, s’identificaran qüestions “rellevants i necessàries” des del punt de vista de limitació d’operadors, requisits per a empreses i usuaris, zones restringides, plataformes de serveis o règims sancionadors.
Ara mateix, hi ha deu operadors a Barcelona i la meitat també ho fan en algun altre municipi de l’AMB. En total, hi ha 6.040 llicències en ús que en el moment de resoldre’s el concurs es van repartir entre les companyies que complien els requisits. Aquest sistema va provocar les queixes dels operadors, que sempre han argumentat que necessiten una massa crítica per fer de les motos elèctriques compartides un servei mínimament rendible. Per exemple, algunes de les empreses que ja oferien aquest servei abans del concurs, com Cooltra, van haver de reduir dràsticament la seva flota per ajustar-se a la normativa de l’Ajuntament.
El següent pas, patinets compartits
El següent pas havia de ser regular els patinets compartits però ja fa prop d’un any, l’aleshores regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va admetre que la fórmula del concurs estava enlaire per no repetir l’experiència de les motos i que inclús l’Ajuntament es plantejava no convocar-ne, si no s’acotava el nombre d’empreses participants: “No apostes per una ciutat com Barcelona si només pots tenir 100 motos al carrer, no té sentit”, va admetre en una intervenció a Executive Forum. Paral·lelament, en la presentació del pla estratègic de TMB el setembre passat, Alarcón va comentar que la companyia es plantejava entrar en aquest segment, així com en el de les bicis i cotxes compartits.
La proposta de creació de la Taula Metropolitana es va presentar dimarts d’aquesta setmana al Consell de la Mobilitat i els seus integrants es definiran entre aquest mes i el que ve per, posteriorment, constituir-se entre març i abril. En podran formar part empreses de “motosharing”, associacions de mobilitat compartida, administracions públiques i experts del sector, entre d’altres, a més de la participació ciutadans durant quatre mesos perquè a través d’una web hi facin les seves aportacions. A més, se celebrarà una jornada per analitzar casos en altres ciutats d’Europa, com París.