cues Gran Via Glòries

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) veu insuficients les mesures del govern per reduir les cues i els embussos i reclama accions “urgents, concretes i decidides” per descongestionar la xarxa viària catalana. Després del caos viscut a l’AP-7 en els darrers dies, amb problemes com l’incendi en un camió que va causar cues quilomètriques aquest dijous, l’AMB creu que cal anar més enllà. Per fer-hi front, reclamen més carrils bus, aparcaments a les estacions de tren i obrir el port als camions les 24 hores del dia.

Per l’AMB, mesures com reduir la velocitat en alguns trams o bé contractar un servei de grues són “insuficients per resoldre el greu problema de congestió i accidents”. A més, critiquen que “no tenen un termini previst i arriben tard“. Segons dades del Servei Català de Trànsit, cada dia hi ha 126 quilòmetres de retencions, cosa que suposa un impacte de 175 milions d’euros anuals per a les empreses metropolitanes, afirma l’AMB.

Impacte de les cues en la contaminació

Des de l’AMB, estimen que la congestió de trànsit suposa entre el 10 % i el 15 % de la contaminació causada per la mobilitat urbana i acusen la Generalitat d'”inacció per facilitar alternatives de mobilitat reals i més sostenibles”. Per això, reclamen un pla de xoc al Servei Català de Trànsit.

Els fums i la contaminació dels embussos quilomètrics suposen un perjudici per a la salut de les persones i també per a l’activitat econòmica
Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB

Les propostes de l’AMB

La primera proposta de l’AMB passa per prioritzar el transport públic als accessos a la ciutat. En primer lloc, fent carrils bus a totes les vies, com la B-23 o la C-31, de manera que hi hagués “espai reservat a totes les entrades de Barcelona”. D’altra banda, també reclamen aparcaments d’intercanvi a les estacions ferroviàries, els coneguts com a “park and ride”.

Regular el trànsit amb “sistemes operatius tecnològics” per actuar preventivament, abans que hi hagi cues, és un altre dels objectius de l’AMB. I en aquesta mateixa línia, reclamen millorar la seguretat de la circulació per evitar accidents. Pel que fa als camions, creuen que cal promoure’n els desplaçaments nocturns i posar-los limitacions en hora punta. Amb la mirada posada al Port de Barcelona, plantegen obrir-lo al trànsit de camions les 24 hores i els set dies de la setmana.