Ja ens ho podem treure del cap: l'Aeroport de Barcelona-el Prat no és ni serà un "hub", és a dir, un centre de connexions internacionals. Ara bé, hi ha motius per ser optimistes: a falta de tancar l'any, aquest 2016 l'aeroport està registrant un 11 % més de passatgers respecte de l'any passat. XAVIER FAGEDA, professor d'economia de la UB "Norwegian, Vueling, Ryanair, les que dominen el Prat són companyies de 'low cost'. Però això no vol dir que les seves possibilitats de creixement del tràfic tant d'agregat com en llarga distància siguin dolentes, la veritat és que podem ser molt optimistes." El Prat creix també en el nombre de vols directes transoceànics programats. Aquesta temporada d'hivern se'n sumen tres de nous. Hi ha cinc vols directes als Estats Units, quatre a l'Amèrica del Sud (amb la incorporació aquest Nadal de Lima), 11 a Àfrica, i vuit a Àsia, on Pakistan Airlaines obra dues noves rutes a Islamabad i Lahore. El panorama serà diferent a l'estiu, amb encara més incorporacions previstes. Per a 2017, i si res no canvia, hi haurà disponibles 14 connexions amb l'Amèrica del Nord. Norwegian Airlines n'incorporarà quatre, que volaran a Los Angeles, San Francisco, Nova York i Miami. I American Airlines una més, amb destinació Chicago. Hi haurà tres rutes a l'Amèrica del Sud, 15 a Àfrica i vuit a Àsia, amb la novetat de Seül a través la companyia Korean Air. El Prat està sabent explotar el seu potencial i té camí per recórrer. XAVIER FAGEDA, professor d'economia de la UB "En primer lloc, la forta congestió que hi ha a la resta d'aeroports europeus, en segon lloc, és una gran destinació turística a nivell mundial, i en tercer lloc està ben situat geogràficament perquè les línies asiàtiques o americanes enllacin els seus hubs d'Amèrica o Àsia." Un creixement que fa preveure que d'aquí a 10 anys l'aeroport podria arribar al límit de la seva capacitat.

Per tenir un aeroport que funcioni de “hub”, cal que una aerolínia que estigui integrada en una aliança internacional faci, d’aquesta infraestructura, el seu port base. I, de moment, no hi ha perspectives que facin pensar que això pugui succeir a Barcelona.

Ara bé, quan falta tancar encara l’any i amb les dades d’octubre sobre la taula, el Prat està registrant un 11 % més de passatgers respecte a l’any passat. A més, aquesta temporada d’hivern s’incorporen tres noves destinacions internacionals i a l’estiu, i en espera de nous anuncis, n’hi ha sis noves de previstes.

Segons Xavier Fageda, el Prat està sabent explotar el seu potencial i té camí per recórrer per tres motius ben clars. “En primer lloc, els grans aeroports europeus estan més congestionats que el Prat, que està més disponible. Això fa que tingui recorregut per créixer”, explica el professor. Un altre argument de pes és l’atracció turística de la ciutat, que ja no només crida l’atenció al mercat espanyol o europeu sinó arreu del món. I per últim, el creixement s’explica per l’entrada d’aerolínies asiàtiques i americanes al mercat europeu: “El Prat està ben situat perquè és un punt intermedi entre Àsia i Europa, la seva posició geogràfica és excel·lent”, assegura Fageda.

Aquest últim punt serveix per explicar per què companyies com Norwegian Airlines aposten pel nostre aeroport. “Creuen en el model punt a punt, sense connexions i a preus molt baixos. El desavantatge és que amb companyies convencionals com Delta o American Airlines tens bona connexió mentre que Norwegian vola a aeroports secundaris.”

Amb 10 anys de previsió

El model pot seguir funcionant a ple rendiment durant els propers 10 anys, que és el temps que Fageda calcula que l’aeroport podrà seguir creixent. Quan arribi al límit de la seva capacitat, caldrà prendre decisions. Una opció serà incrementar els preus a les aerolínies, fet que ajudaria a desviar el trànsit de companyies de baix cost a aeroports com el de Reus i el de Girona. L’altra possibilitat és ampliar les infraestructures.

Més d’una quarantena de destins intercontinentals des de Barcelona

L’Aeroport de Barcelona-el Prat està connectat amb 25 destins de fora d’Europa al llarg de l’any, com Singapur, Pequín, Doha, Buenos Aires o Nova York. A l’estiu, se sumaran 10 ciutats més, entre les quals destaquen Mont-real, Beirut i Washington. Aquest mes de desembre s’incorporaran tres noves connexions: Pakistan International Airlines tornarà al Prat per connectar Barcelona amb Islamabad i Lahore i LATAM Airlines oferirà vols a Lima. De cara a l’estiu que ve, s’incorporaran Los Angeles, San Francisco, Miami, Chicago i Seül.

Explora en aquest mapa interactiu totes les connexions internacionals de l’Aeroport de Barcelona-el Prat. En blau estan marcats els vols anuals; en taronja, els que s’ofereixen només en temporada d’estiu; i en verd, les noves connexions.