Cotxes històrics com aquests i motocicletes tan mítiques com les Montesa estan amenaçades de desaparèixer dels carrers de Barcelona. La mesura que vol implantar l'Ajuntament de prohibir la circulació als vehicles de més de 20 anys afectaria gairebé la totalitat d'aquestes joies que acull el saló AutoRetro, que avui tanca les seves portes. Des del sector s'actuarà per evitar-ho. HÉCTOR RIBAS, codirector d'AutoRetro "Jo suposo que el consistori tindrà present que existiex un patrimoni històric pel que fa als vehicles històrics i que farà una excepció. Entenem que això és així perquè entenem que es lògic. I entenem que les diferents federacions i entitats presentaran una queixa formal al consistori perquè ho puguin resoldre." Pràcticament unànime és la reacció divergent del públic més fidel del saló, que subratlla que aquest tipus de vehicles surten al carrer amb comptagotes. "Què fa mal? Un reactor? Un avió? Què fa mal? I miren aquestes tonteries que surten de tant en tant. No és lògic "Sí, crec que es podrien fer excepcions amb els cotxes que surten menys sovint al carrer." El veto cap a aquests vehicles no ha impedit, però, que prop de 55.000 persones'hagin acostat a la Fira de Montjuïc a comprar peces que costen de trobar o veure aquest Roll Royce valorat en 1 milió d'euros. Fins i tot, a conèixer els cotxes clàssics del futur.

La 33a edició de l’AutoRetro tanca portes aquest diumenge i ho fa enmig d’un debat al voltant de la prohibició dels vehicles més contaminants. L’Ajuntament va anunciar que a partir de 2020, els vehicles de gasolina matriculats a partir de gener de 2000 i els dièsel, a partir de 2006, no podran circular més per la ciutat. Aquesta decisió afecta de ple els cotxes i motocicletes històriques que es poden veure al recinte firal de Montjuïc.

L’opinió és unànime contra la mesura i esperen que es faci una excepció amb aquests vehicles que, consideren, un valor que cal preservar. “Suposo que el consistori tindrà present que existeix un patrimoni històric i que farà una excepció”, assenyala Héctor Ribas, codirector del saló AutoRetro. A més, ha avisat que el sector actuarà: “Entenem que les diferents federacions i entitats presentaran una queixa formal al consistori perquè ho puguin resoldre”.

La trobada d’enguany es preveu que aplegui prop de 55.000 persones, una xifra semblant a la del curs anterior. Ribas ha assenyalat que el públic fidel continua venint i que, a poc a poc, es va apropant nou públic curiós amb el món dels vehicles clàssics. Dins del saló també hi ha un espai de compra-venda entre particulars i un d’exposició d’automòbils del futur. També, és un bon lloc on trobar les peces més difícils de trobar. L’espai més transitat, però, és el que ocupen els cotxes antics de les empreses, entre els quals destacava un Rolls-Royce valorat en un milió d’euros.