La campanya “No vull pagar” ha costat ja a Abertis 180.000 euros, amb quasi 59.996 casos d’impagament, fet que suposa un 0,21% del total de transaccions des de l’inici de la campanya, a finals d’abril.

La xifra, l’ha donat en una trobada amb periodistes el director general d’autopistes d’Abertis, Josep Lluís Giménez, que ha assenyalat que ja s’han tramitat 45.776 denúncies, de les quals 46 ja són per la via penal, segons ha dit, per preservar els drets dels treballadors d’autopistes, que presumptament han estat fotografiats sense el seu consentiment.

El grup concessionari ha registrat una mitjana de 500 casos d’impagament els dies laborables, una xifra que es duplica els caps de setmana, quan moltes més persones (unes 25.000 de mitjana) passen la barrera sense pagar. Segons Abertis, ja hi ha 10.000 conductors “reincidents”. Les majors puntes d’impagament van ser el dia 1 de maig (amb 6.151 impagaments) i el 19 de maig (amb 3.996 impagaments). Tots dos dies s’havia convocat una protesta per Internet. Els peatges on hi ha hagut més protestes han estat, per aquest ordre, els de Vilassar, Mollet i Vallcarca.

Giménez ha afirmat que Abertis no rep cap import de les multes imposades pels organismes competents, tot i que ha explicat que la companyia ja ha reclamat l’import corresponent al 20% dels casos d’impagament. Aquest diumenge, 17 de juny, s’ha convocat una nova jornada en contra del pagament de peatges en què els conductors estan cridats a aturar-se en la barrera sense abonar l’import en resposta al greuge comparatiu que pateix Catalunya.

El director d’autopistes d’Abertis ha admès el greuge comparatiu i ha exposat que hi ha “un problema de model que l’Administració ha de resoldre”, alhora que ha defensat un futur model en què el pagament serà en funció de l’ús, tal com passa a França, per tenir una distribució més eficient del trànsit i una distribució més equitativa dels impostos.