Tot i que solen estar amagats, gairebé tothom sap on són. Per evitar que la familiaritat vagi en contra de l'efecte que es busca, el Servei Català de Trànsit revisarà els radars perquè guanyin eficàcia. I això passa, per exemple, per fomentar-ne la rotació i per estudiar controls de velocitat per trams, com es fa ara al túnel de Viella. Aquesta és només una de les 72 accions que inclou el nou Pla de Seguretat Viària 2011-2013. Avui hi ha donat el vistiplau la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària. L'objectiu: reduir els accidents en un 15% fins al 2013. FELIP PUIG, conseller d'Interior "Canvi de cultura, No risc al trànsit sinó comportaments responsables. Apostem per una mobilitat segura i responsable". Per això es crearà un manual de bones pràctiques i s'incidirà en l'educació viària a les escoles. El pla actuarà en tres àmbits prioritaris: els vehicles de dues rodes, les cruïlles i els atropellaments en zones urbanes. JOAN AREGIO, director del Servei Català de Trànsit "Són tres motivacions que val la pena baixar el focus. No perquè no tinguin un bon comportament sinó perquè no tenen el mateix comportament positiu que els altres". Des de l'existència dels plans de seguretat viària, les víctimes mortals a Catalunya s'han reduit un 57%. S'ha passat de les 891 l'any 2000 a 381 l'any passat. Una evolució que fa que s'hagi assolit l'objectiu de la Unió Europea de rebaixar el nombre de víctimes a la meitat fins al 2010. El nou pla preveu la creació d'una oficina de la víctima des de la qual es pugui oferir assessorament legal i suport psicològic als familiars.

El Servei Català de Trànsit ha presentat avui el Pla de seguretat viària que té com a objectiu reduir el nombre de víctimes en accidents de trànsit. Segons han explicat els responsables de l’SCT, es vol fixar l’atenció no només en els morts sinó també en els ferits greus.

El pla marca quatre àmbits prioritaris d’actuació: els vehicles de dues rodes, les cruïlles, els atropellaments i l’entorn periurbà. Entre les 72 mesures previstes, hi destaca la creació de l’0ficina de la víctima i la posada en marxa d‘estudis específics sobre els atropellaments, especialment els que es produeixen en zones urbanes. També es vol crear un sistema de detecció automàtica d’accidents i un estudi específic sobre els accidents que es produeixen a l’entorn laboral.

Durant la presentació del pla, també s’han donat dades sobre la sinistralitat a les carreteres durant l’any passat. Segons aquest informe, el 2010 es va tancar amb 381 morts. La xifra suposa un descens del 7,3% respecte a 2009 (411 morts) i del 57,24% respecte a l’any 2000 (891 morts). La baixada és més elevada en zona interurbana que en zona urbana.