L'estadística ha fet de 2014 un mal any per als accidents de trànsit a la ciutat. N'hi va haver més que l'any anterior i malgrat que els ferits es van reduir, hi va haver més víctimes mortals. En els últims 10 anys, els morts per accidents de trànsit han anat a la baixa, però la gran davallada de 2013, amb 22 víctimes mortals, es va trencar el 2014 amb 31 morts. És una de les xifres més baixes, recorda el govern, però encara, remarquen, massa alta. JOAQUIM FORN, tinent d'alcalde de Seguretat i Mobilitat "Treballarem sense pausa per capgirar les estadístiques i ja hem començat a implementar les primeres mesures. Requereixen temps i demanem temps per posar-les en pràctica i perquè paulatinament facin el seu efecte". Dels 31 morts, més de la meitat anaven en vehicles de dues rodes. En concret, 13 eren conductors de motos i dos més n'eren passatgers. Dues víctimes conduïen un ciclomotor i una altra, una bicicleta. Només tres de les víctimes anaven al volant d'un turisme mentre que els altres 10 morts van ser vianants. La principal causa dels accidents a la ciutat continuen sent les distraccions, com ara parlar o fer ús del telèfon mòbil. De fet, la Guàrdia Urbana va posar l'any passat més de 20.000 denúncies per aquests fets. EVELIO VÁZQUEZ, cap de la Guàrdia Urbana "I fins i tot algun turisme manipulant una tablet. I en bicicleta! És la primera causa d'accidentalitat que tenim, i contra la que més lluitem." Després d'una revisió a fons de diversos passos de vianants, el 2014 es va tancar amb menys atropellaments. També s'han reduït els accidents els caps de setmana i, en especial, a les nits, fet que la Guàrdia Urbana atribueix als controls d'alcoholèmia.
En total, van morir 31 persones a Barcelona a causa d’accidents de trànsit, nou més que durant el 2013, quan es va produir la xifra de víctimes mortals més baixa de tota la història. D’aquestes víctimes mortals, 17 eren conductors i passatgers de motos i ciclomotors.
En concret, 13 de les víctimes van ser conductors de motocicleta (tres més que el 2013), dos de ciclomotor (un més), tres de turismes (dos més), 10 vianants (els mateixos), un de bicicleta (un més) i dos passatgers de motocicleta (dos més).
Pel que fa als ferits greus, s’ha produït un descens del 3%, s’ha passat de 259 el 2013 a 251 el darrer any, i el nombre d’atropellaments ha baixat un 0,79% aquest 2014. També s’han reduït els accidents els caps de setmana i, en especial, a les nits, fet que la Guàrdia Urbana atribueix als controls d’alcoholèmia.
Segons dades del balanç de sinistralitat de 2014, durant aquest any es van produir 8.764 accidents, el que suposa un augment de l’1,9% respecte a 2013.
El primer tinent d’alcalde i responsable de l’Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat, Joaquim Forn, ha assenyalat que “les dades no són les que ens agradarien, són dades que hem de millorar”.
La manca d’atenció, primera causa directa d’accidents
La principal causa dels accidents ha estat la manca d’atenció, sobretot per l’ús de telèfons mòbils i aparells tecnològics, seguit d’accions com no respectar la distància de seguretat o els girs indeguts. En aquest sentit, s’han posat més de 20.000 denúncies per distraccions al volant, un 14% més que el 2013. Sobre aquest punt, el gerent de la Guàrdia Urbana, Joan Delort, ha explicat que si bé és cert que els ciutadans han assimilat que “no es pot parlar per telèfon” la majoria no entén que aquesta prohibició s’estén a no fer cap ús del telèfon. “Tampoc consultar-lo per mirar el WhatsApp”, ha afegit Delort.
Els accidents causats per l’alta velocitat han experimentat un descens del 22% i els que són conseqüència del consum d’alcohol han passat de 174 el 2013 a 171 el 2014.
De nou la zona de més accidentalitat ha estat el districte de l’Eixample, amb el 33% del total, mentre que pel que fa als vehicles implicats, el 40% són cotxes i el 39%, motos i ciclomotors. Respecte a 2013 els accidents de turismes ha baixat un 3%, els de motocicletes han augmentat un 6,5% i els de ciclomotors han pujat un 4,8%. Aquestes dades mostren l’alta sinistralitat en els vehicles de dues rodes, ja que el parc mòbil de cotxes és molt superior a la ciutat.
El punt amb més accidentalitat és Mallorca-Diagonal, amb un total de 27 accidents. A les rondes s’ha reduït la sinistralitat un 8,48% respecte a 2013 i s’han produït tres accidents amb víctimes, tots a la ronda del Litoral. També s’han reduït el sinistres produïts a l’encreuament de Balmes amb Diagonal (de 37 a 20) i al passeig de Gràcia amb Diagonal (de 32 a 20).
Amb aquestes xifres, Joaquim Forn ha anunciat l’augment de les accions de formació, dels controls d’alcoholèmia i drogues, la millora de les infraestructures així com iniciatives com la signatura aquest dimarts de l’acord ciutadà per a una Barcelona sense accidents de motos. Prop d’una vintena d’entitats relacionades amb la mobilitat i la seguretat viària signaran aquest document, que té com a objectiu la reducció de la sinistralitat viària d’aquest col·lectiu. L’acord forma part de les accions del Pla de seguretat viària per a motos presentat a finals d’any.