avaria fgc

L’Autoritat del Transport Metropolità tanca l’any 2023 amb una demanda registrada del transport públic a l’àrea de Barcelona de 1.087 milions de viatges, un 17 % més que l’any passat i marca un nou rècord absolut, superant el del 2019, quan hi va haver 1.057 milions de viatges. Enguany, s’han comptabilitzat uns 158 milions de viatges més que el 2022 i prop de 30 milions més que la situació de prepandèmia del 2019, el que suposa una demanda 3 % superior a la d’aquest darrer any precovid.

La demanda ha estat creixent durant l’any 2023, i la tendència alcista s’ha mantingut fins al desembre, essent el tercer trimestre el que més passatge ha guanyat respecte al 2019.

Dades per operadors

Entre els operadors ferroviaris, el metro se situa al capdavant pel que fa a la recuperació de la demanda respecte al 2019 i acaba el 2023 un 6,8 % per sobre les xifres prepandèmia, seguit del tramvia (+4 %). Rodalies de Catalunya (Renfe) també se situa ja en les xifres del 2019 (+0,63 %) i FGC gairebé iguala les dades registrades del darrer any abans de la covid. Pel que fa al bus, destaca la recuperació del bus interurbà (+9,28 %), seguit de bus urbà (+3,99 %) i bus metropolità (+2,74). Pel que fa al bus de TMB, ha incrementat un 16 % el passatge.

Creix l’ús dels abonaments

Segons l’ATM, un 80 % dels viatges amb títols integrats del 2023 s’han fet amb abonaments, com la T-Usual, T-Jove, T-16, el que representa un augment del 15,4 % del seu pes respecte al 2021. D’aquesta manera, la T-Usual es posiciona com el títol de transport més utilitzat de tota la xarxa del sistema tarifari integrat, un 29 % del total.

Pel que fa als bitllets integrats, la T-Casual, principal títol multiviatge, continua la seva davallada i, si el 2019 representava el 53,5 % del conjunt de títols integrats, ara ha passat a ser el segon.